بررسی معیارهای خرید تلویزیون و شناسایی سبکهای تصمیمگیری مشتریان در اصفهان
(ندگان)پدیدآور
کریمیان, محمدصنایعی, علیمحمدشفیعی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: رفتار مصرفکننده در زمان خرید از عوامل مختلفی تأثیر میپذیرد که برخی از آنها با محصول و نحوه عرضه آن به مشتری مرتبط است و برخی دیگر، از سبک خاص خریداران در زمان خرید شکل میگیرد. بهمنظور مطالعه یکپارچه این موضوع در پژوهش حاضر، معیارهای رضایت مشتری در زمان خرید تلویزیون، بر اساس نظرهای گروه کانونی استخراج و با تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی گروهی (GAHP) اولویتبندی شده است. روش: بدین منظور، موقعیت چهار برند معروف بازار از دیدگاه مصرفکننده بررسی و در نهایت، سبک تصمیمگیری خریداران هر یک از چهار دسته از برندهای مورد مطالعه اندازهگیری شده است. نمونه آماری این مقاله، 391 نفر از مشتریان در شهر اصفهان و در گروههای سنی 25 تا50 سال است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است و دادهها در نرمافزارهای SPSS و Expert Choice تحلیل شدهاند. یافتهها: بر اساس یافتتههای پژوهش، کیفیت تصویر و خوشنامی برند، دو معیار بسیار مهم خرید تلویزیون توسط مشتریان است و طبق نظر مشتریان، از میان چهار برند بررسیشده، بهترتیب برندهای سامسونگ، الجی، اسنوا و ایکسویژن در برآورده کردن این نیازها، موفقتر بودهاند. نتیجهگیری: سبک غالب تصمیمگیری مشتریان این پژوهش در خرید تلویزیون، سبک کمالگرا و سپس برندگراست. همچنین بین خریداران برندهای بررسیشده در سبکهای تصمیم، تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
برند تلویزیونسبک تصمیمگیری
فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی (GAHP)
مدل اسپرولز و کندال
موقعیتیابی محصول
25. تحلیل رفتار و روانشناسی مصرف کنندگان و فرایند تصمیم گیری خرید
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشــجوی دکتــری، مــدیریت بازرگــانی، دانشــکده علــوم اداری و اقتصــاد، دانشــگاه اصــفهان، اصــفهان، ایــراناستاد، گروه مـدیریت بازرگـانی، دانشـکده علـوم اداری و اقتصـاد، دانشـگاه اصـفهان، اصـفهان، ایـران
اســتادیار، گــروه مــدیریت بازرگــانی، دانشــکده علــوم اداری و اقتصــاد، دانشــگاه اصــفهان، اصــفهان، ایــران
شاپا
2008-59072423-5091




