• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر راهبرد تنوع‌بخشی سبد کسب‎وکار شرکت‎های مادر بر عملکرد مالی با مدل غیرخطی

    (ندگان)پدیدآور
    وارث, سید حامدخزائی, سجادبناءزاده, محمدجواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    345.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: راهبرد رشدِ تنوع‌بخشی یکی از راهبرد‌های سطح شرکت است. در مدیریت راهبردی، تصمیم‌گیری درباره جهت، نوع و نحوه رشد بنگاه، به تجزیه و تحلیل تأثیرات ایجاد شده بر تغییرات عملکرد مالی نیاز دارد. تأثیر تنوع بر عملکرد مالی بنگاه‎های اقتصادی همچنان موضوع مناقشه‎برانگیزی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر تنوع‎بخشی سبد کسب‎وکار بر عملکرد مالی است. روش: در پژوهش حاضر به بررسی 37 شرکت مادر پذیرفته شده در بورس طی 5 سال پرداخته‌ایم و با استفاده از رگرسیون داده تابلویی، رابطه غیرخطی بین شاخص هرفیندال به‎عنوان شاخص تنوع و بازده دارایی‎ها به‎عنوان شاخص عملکرد را تحلیل کرده‎ایم. از متغیرهای اندازه، رشد شرکت و بدهی، به‎عنوان متغیرهای کنترل استفاده شده است. یافته‎ها: آماره F مدل و ضریب تعیین مدل به‎ترتیب مقادیر مناسب 000000/0 و 889855/0 را به‎دست آورده‎اند و بر اساس آماره t بین تنوع و بازده دارایی‎ها رابطه شایان توجهی وجود دارد. نتیجه‎گیری: شواهد به‎دست‎آمده حاکی از آن است که رابطه بین تنوع‌بخشی و عملکرد غیرخطی است و تنوع باعث می‎شود ارزش و کاهش عملکرد تخریب ‌شود.
    کلید واژگان
    راهبرد تنوع‎بخشی
    سبد کسب‎وکار
    شرکت مادر
    3. برنامه ریزی و تصمیم گیری پورتفوی و راهبردهای تجاری و کسب و کار

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه MBA، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    کارشناس ارشد، گروه MBA، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    کارشناس ارشد، گروه MBA،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2019.268631.3305
    https://jibm.ut.ac.ir/article_71220.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258362

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب