تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر مدل نیروهای رقابتی پورتر، تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده
(ندگان)پدیدآور
خورشید, صدیقهنوجوان, صمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رقابت جویی در مرکز و هستة کسب و کارها در اقتصاد بازار قرار دارد، و به معنای توانایی و کارکرد یکشرکت و بخش فرعی برای فروش و عرضة محصولات و یا خدمات در یک بازار مشخص است. مدل نیروهایرقابتی "پورتر"، یکی از مدل های شناخته شده برای تحلیل رقابت جویی شرکت ها است، که برای توسعة وتدوین استراتژی رقابتی به منظور افزایش حاشیه رقابتی آن ها به کار برده می شود. هدف این مطالعه، سنجش وتحلیل رقابت جویی شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل نیروهای رقابتی پورتر برای انتخاب یک استراتژیرقابتی است. با یک پیمایش پرسشنامه ای، داده های تحقیق از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ایران خودروجمع آوری شدند، که از طریق مدل فازی سنجش، تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی برتلفیق تکنیک های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیقنشان داد: الف  دو نیروی رقابتی تهدید تازه واردین و شدت رقابت بین رقبای موجود، مهم ترین نیروهایرقابتی رویاروی ایران خودرو هستند. ب  شاخص های فرعی هزینه های ثابت بالا، سطح ادراک شده مشتری ازتفاوت و تمایز محصولات جایگزین، موانع موجود تخصیص به ازای ارزش افزوده، درجه تمایز وارده ها،تمرکز تأمین کننده ها نسبت به تمرکز شرکت، گرایش خریدار به محصولات جایگزین، هزینه های تغییر موضعتأمین کننده نسبت به هزینه های تغییر موضع شرکت؛ شرایط رقابتی سختی برای ایران خودرو ایجاد می کنند ومی توانند سطح رقابت جویی ایران خودرو را کاهش دهند. ج  قدرت رقابت جویی ایران خودرو در صنعتخودروسازی، متوسط است، و مناسب ترین استراتژی برای افزایش قدرت رقابت جویی آن، استراتژی تمرکز باتأکید بر رهبری هزینه است.
کلید واژگان
رقابت جوییاستراتژی رقابتی
تحلیل سلسله مراتبی فازی
تحلیل پوششی داده
نیروهای رقابتی پورتر
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University
شاپا
2251-80292476-602X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
تجزیه و تحلیل مصرف برق ایران: کاربرد تحلیل تجزیه شاخص و تحلیل جداسازی موسوی, حسنا؛ محمدیان, فرشته (دانشگاه پیام نورPayame Noor University, 2022-05-22)هدف اصلی این مقاله تجزیه و تحلیل مصرف برق ایران و تحلیل رابطه مصرف برق و رشد اقتصادی است. برای این منظور با استفاده از رویکرد شاخص میانگین لگاریتمی دیویژیا و دادههای تولید ناخالص داخلی واقعی بدون نفت، مصرف برق، مصرف ...
 
- 
مقایسه روشهای رجبندی فازی، تحلیل تطبیقی متعارفی و تحلیل کاهشی در تجزیه و تحلیل پوشش گیاهی در تیمارهای مختلف مدیریتی (مطالعه موردی: مراتع کوه نمک استان قم) زارعی, آذین؛ گهرنژاد, علی؛ طهماسبی, پژمان؛ زارع چاهوکی, محمدعلی (انجمن مرتعداری ایران, 2014-08-01)استخراج شیب تغییرات محیطی پوشش گیاهی بهمنظور بررسی ارتباط بین متغیرهای محیطی و الگوهای موجود در پوشش گیاهی از اهداف مهم روشهای رجبندی است که در شرایطی که ناهمگنیهای محیطی افزایش مییابد و عدم قطعیت در ارتباط با متغیرهای ...
 
- 
تحلیل فضایی شاخص های توسعة منطقه ای با بهره گیری تلفیقی از تکنیک های شباهت به گزینه ایده آل، تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل خوشه ای ( نمونه موردی : استان کردستان) احمدیان, مهدی؛ زنگی آبادی, علی؛ کرمی, محمد (دانشگاه پیام نورPNU, 2014-04-21)توسعه، تغییر بنیادی در متغییرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هرجامعه محسوب میشود و تحقق آن، مستلزم ایجاد هماهنگی بین ابعاد گوناگون جامعه است. وجود دوگانگیهای اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی و فرهنگی در فرآیند توسعه و تحول ...
 




