• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات مدیریت صنعتی
    • دوره 11, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات مدیریت صنعتی
    • دوره 11, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر مدل نیروهای رقابتی پورتر، تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده

    (ندگان)پدیدآور
    خورشید, صدیقهنوجوان, صمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    773.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رقابت جویی در مرکز و هستة کسب و کارها در اقتصاد بازار قرار دارد، و به معنای توانایی و کارکرد یکشرکت و بخش فرعی برای فروش و عرضة محصولات و یا خدمات در یک بازار مشخص است. مدل نیروهایرقابتی "پورتر"، یکی از مدل های شناخته شده برای تحلیل رقابت جویی شرکت ها است، که برای توسعة وتدوین استراتژی رقابتی به منظور افزایش حاشیه رقابتی آن ها به کار برده می شود. هدف این مطالعه، سنجش وتحلیل رقابت جویی شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل نیروهای رقابتی پورتر برای انتخاب یک استراتژیرقابتی است. با یک پیمایش پرسشنامه ای، داده های تحقیق از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ایران خودروجمع آوری شدند، که از طریق مدل فازی سنجش، تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی برتلفیق تکنیک های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیقنشان داد: الف  دو نیروی رقابتی تهدید تازه واردین و شدت رقابت بین رقبای موجود، مهم ترین نیروهایرقابتی رویاروی ایران خودرو هستند. ب  شاخص های فرعی هزینه های ثابت بالا، سطح ادراک شده مشتری ازتفاوت و تمایز محصولات جایگزین، موانع موجود تخصیص به ازای ارزش افزوده، درجه تمایز وارده ها،تمرکز تأمین کننده ها نسبت به تمرکز شرکت، گرایش خریدار به محصولات جایگزین، هزینه های تغییر موضعتأمین کننده نسبت به هزینه های تغییر موضع شرکت؛ شرایط رقابتی سختی برای ایران خودرو ایجاد می کنند ومی توانند سطح رقابت جویی ایران خودرو را کاهش دهند. ج  قدرت رقابت جویی ایران خودرو در صنعتخودروسازی، متوسط است، و مناسب ترین استراتژی برای افزایش قدرت رقابت جویی آن، استراتژی تمرکز باتأکید بر رهبری هزینه است.
    کلید واژگان
    رقابت جویی
    استراتژی رقابتی
    تحلیل سلسله مراتبی فازی
    تحلیل پوششی داده
    نیروهای رقابتی پورتر

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2013-03-21
    1392-01-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba'i University

    شاپا
    2251-8029
    2476-602X
    URI
    http://jims.atu.ac.ir/article_1261.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254800

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تجزیه‌ و تحلیل مصرف برق ایران: کاربرد تحلیل تجزیه شاخص و تحلیل جداسازی 

      موسوی, حسنا؛ محمدیان, فرشته (دانشگاه پیام نورPayame Noor University, 2022-05-22)
      هدف‌ اصلی این مقاله تجزیه‌ و تحلیل مصرف برق ایران و تحلیل رابطه مصرف‌ برق و رشد اقتصادی است. برای این منظور با استفاده از رویکرد شاخص میانگین لگاریتمی دیویژیا و داده­های تولید ناخالص داخلی واقعی بدون نفت، مصرف برق، مصرف ...

    • مقایسه روش‌های رج‌بندی فازی، تحلیل تطبیقی متعارفی و تحلیل کاهشی در تجزیه و تحلیل پوشش گیاهی در تیمارهای مختلف مدیریتی (مطالعه موردی: مراتع کوه نمک استان قم) 

      زارعی, آذین؛ گهرنژاد, علی؛ طهماسبی, پژمان؛ زارع چاهوکی, محمدعلی (انجمن مرتعداری ایران, 2014-08-01)
       استخراج شیب تغییرات محیطی پوشش گیاهی به‌منظور بررسی ارتباط بین متغیرهای محیطی و الگوهای موجود در پوشش گیاهی از اهداف مهم روش‌های رج‌بندی است که در شرایطی که ناهمگنی‌های محیطی افزایش می‌یابد و عدم قطعیت در ارتباط با متغیرهای ...

    • تحلیل فضایی شاخص های توسعة منطقه ای با بهره گیری تلفیقی از تکنیک های شباهت به گزینه ایده آل، تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل خوشه ای ( نمونه موردی : استان کردستان) 

      احمدیان, مهدی؛ زنگی آبادی, علی؛ کرمی, محمد (دانشگاه پیام نورPNU, 2014-04-21)
      توسعه، تغییر بنیادی در متغییر‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هرجامعه محسوب می‌شود و تحقق آن، مستلزم ایجاد هماهنگی بین ابعاد گوناگون جامعه است. وجود دوگانگی‌های اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژیکی و فرهنگی در فرآیند توسعه و تحول ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب