نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخورشید, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorنوجوان, صمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:06:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:06:51Z
dc.date.available1399-07-09T04:06:51Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:06:51Z
dc.date.issued2013-03-21en_US
dc.date.issued1392-01-01fa_IR
dc.date.submitted2010-06-03en_US
dc.date.submitted1389-03-13fa_IR
dc.identifier.citationخورشید, صدیقه, نوجوان, صمد. (1392). تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر مدل نیروهای رقابتی پورتر، تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده. مطالعات مدیریت صنعتی, 11(28), 61-97.fa_IR
dc.identifier.issn2251-8029
dc.identifier.issn2476-602X
dc.identifier.urihttp://jims.atu.ac.ir/article_1261.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/254800
dc.description.abstractرقابت جویی در مرکز و هستة کسب و کارها در اقتصاد بازار قرار دارد، و به معنای توانایی و کارکرد یک<br />شرکت و بخش فرعی برای فروش و عرضة محصولات و یا خدمات در یک بازار مشخص است. مدل نیروهای<br />رقابتی "پورتر"، یکی از مدل های شناخته شده برای تحلیل رقابت جویی شرکت ها است، که برای توسعة و<br />تدوین استراتژی رقابتی به منظور افزایش حاشیه رقابتی آن ها به کار برده می شود. هدف این مطالعه، سنجش و<br />تحلیل رقابت جویی شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل نیروهای رقابتی پورتر برای انتخاب یک استراتژی<br />رقابتی است. با یک پیمایش پرسشنامه ای، داده های تحقیق از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ایران خودرو<br />جمع آوری شدند، که از طریق مدل فازی سنجش، تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر<br />تلفیق تکنیک های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق<br />نشان داد: الف  دو نیروی رقابتی تهدید تازه واردین و شدت رقابت بین رقبای موجود، مهم ترین نیروهای<br />رقابتی رویاروی ایران خودرو هستند. ب  شاخص های فرعی هزینه های ثابت بالا، سطح ادراک شده مشتری از<br />تفاوت و تمایز محصولات جایگزین، موانع موجود تخصیص به ازای ارزش افزوده، درجه تمایز وارده ها،<br />تمرکز تأمین کننده ها نسبت به تمرکز شرکت، گرایش خریدار به محصولات جایگزین، هزینه های تغییر موضع<br />تأمین کننده نسبت به هزینه های تغییر موضع شرکت؛ شرایط رقابتی سختی برای ایران خودرو ایجاد می کنند و<br />می توانند سطح رقابت جویی ایران خودرو را کاهش دهند. ج  قدرت رقابت جویی ایران خودرو در صنعت<br />خودروسازی، متوسط است، و مناسب ترین استراتژی برای افزایش قدرت رقابت جویی آن، استراتژی تمرکز با<br />تأکید بر رهبری هزینه است.fa_IR
dc.format.extent773
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba'i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات مدیریت صنعتیfa_IR
dc.relation.ispartofIndustrial Management Studiesen_US
dc.subjectرقابت جوییfa_IR
dc.subjectاستراتژی رقابتیfa_IR
dc.subjectتحلیل سلسله مراتبی فازیfa_IR
dc.subjectتحلیل پوششی دادهfa_IR
dc.subjectنیروهای رقابتی پورترfa_IR
dc.titleتحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی بر مدل نیروهای رقابتی پورتر، تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی دادهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue28
dc.citation.spage61
dc.citation.epage97


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد