اثربخشی آموزش گروهی راهبردهای مقابلهای مبتنی بر آموزههای اسلامی بر شادکامی و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانی-های یادگیری
(ندگان)پدیدآور
غفاری, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای مقابلهای اسلامی بر میزان شادکامی و رضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در شهرستان اردبیل انجام گرفت. مطالعه حاضر یک مطالعه تجربی است. حجم نمونه 40 نفر بود که از بین والدین کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری شهرستان اردبیل در نظر گرفته شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات به صورت پیشآزمون و پسآزمون، از پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) استفاده شد. آموزش راهبردهای مقابله اسلامی به صورت گروهی، برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از جمعآوری دادهها، نتایج توسط نرمافزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش راهبردهای مقابلهای با تأکید برآموزههای اسلامی در شادکامی ورضایت از زندگی والدین کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری مؤثر بوده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای مقابلهای با تأکید بر آموزههای اسلامی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود عملکرد خانوادگی، افزایش رضایت از زندگی و شادکامی والدین دارای کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری مورد استفاده گیرد.
کلید واژگان
سبک مقابله اسلامیشادکامی
رضایت از زندگی
والدین
ناتوانی های یادگیری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




