آموزش شبکه های فعلی زبان فارسی: مقایسة عملکرد فارسی آموزان غیرایرانی در پاسخگویی به پرسشهای استنتاجی و جایگزینی
(ندگان)پدیدآور
وکیلی فرد, امیررضاجدیری جمشیدی, رویاصفارمقدم, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر تأثیر آموزش مستقیم شبکه های فعلی زبان فارسی بر میزان پاسخگویی زبانآموزان به پرسشهای استنتاجی و جایگزینی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگران، ابتدا یک گروه از فارسیآموزان غیرایرانی در سطح پیشرفته را به صورت تصادفی انتخاب کردند. با برگزاری پیشآزمون، زبانآموزانی را از میان آنها برگزیدند که از دانشِ واژگانی غنیتری برخوردار بودند. پس از تهیة 3 درس که هر یک دارای 27 شبکة فعلی پربسامد زبان فارسی بود و آموزش آنها به روش مستقیم (آشکار) بود. در پایان هر درس یک پسآزمون (در مجموع سه پسآزمون) شامل پرسشهای استنتاجی و جایگزینی اجرا گردید. درسها به گونه ای طراحی شده بودند که فعلها به شکل خوشهای یا شبکه ای تدریس گردد و مدرس زبان فارسی برای هر شبکة فعلی زمان لازم را صرف نماید. پس از برگزاری آزمونها، نمرههای زبانآموزان در دو بخش پرسشهای استنتاجی و جایگزینی با روشهای آماری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد زبانآموزان توانسته بودند به کمک آموزش مستقیم شبکه های فعلی زبان فارسی به پرسشهای استنتاجی و جایگزینی پاسخ دهند. همچنین یافته های مقایسۀ پارامترها، اختلاف معناداری را بین میانگین آزمونهای استنتاجی و جایگزینی نشان نداد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: شبکة واژگانیشبکۀ فعلی
آموزش مستقیم
پرسشهای استنتاجی
پرسشهای واژگانی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی
شاپا
2008-88332538-1989




