| dc.contributor.author | وکیلی فرد, امیررضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | جدیری جمشیدی, رویا | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفارمقدم, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:44:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:44:46Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:44:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:44:46Z | |
| dc.date.issued | 2018-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-08-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-05-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | وکیلی فرد, امیررضا, جدیری جمشیدی, رویا, صفارمقدم, احمد. (1397). آموزش شبکه های فعلی زبان فارسی: مقایسة عملکرد فارسی آموزان غیرایرانی در پاسخگویی به پرسشهای استنتاجی و جایگزینی. زبان پژوهی, 10(26), 139-163. doi: 10.22051/jlr.2017.11389.1176 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-8833 | |
| dc.identifier.issn | 2538-1989 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.11389.1176 | |
| dc.identifier.uri | https://jlr.alzahra.ac.ir/article_3001.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/247136 | |
| dc.description.abstract | در پژوهش حاضر تأثیر آموزش مستقیم شبکه های فعلی زبان فارسی بر میزان پاسخگویی زبانآموزان به پرسشهای استنتاجی و جایگزینی مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگران، ابتدا یک گروه از فارسیآموزان غیرایرانی در سطح پیشرفته را به صورت تصادفی انتخاب کردند. با برگزاری پیشآزمون، زبانآموزانی را از میان آنها برگزیدند که از دانشِ واژگانی غنیتری برخوردار بودند. پس از تهیة 3 درس که هر یک دارای 27 شبکة فعلی پربسامد زبان فارسی بود و آموزش آنها به روش مستقیم (آشکار) بود. در پایان هر درس یک پسآزمون (در مجموع سه پسآزمون) شامل پرسشهای استنتاجی و جایگزینی اجرا گردید. درسها به گونه ای طراحی شده بودند که فعلها به شکل خوشهای یا شبکه ای تدریس گردد و مدرس زبان فارسی برای هر شبکة فعلی زمان لازم را صرف نماید. پس از برگزاری آزمونها، نمرههای زبانآموزان در دو بخش پرسشهای استنتاجی و جایگزینی با روشهای آماری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد زبانآموزان توانسته بودند به کمک آموزش مستقیم شبکه های فعلی زبان فارسی به پرسشهای استنتاجی و جایگزینی پاسخ دهند. همچنین یافته های مقایسۀ پارامترها، اختلاف معناداری را بین میانگین آزمونهای استنتاجی و جایگزینی نشان نداد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 944 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | زبان پژوهی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research) | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2017.11389.1176 | |
| dc.subject | واژههای کلیدی: شبکة واژگانی | fa_IR |
| dc.subject | شبکۀ فعلی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش مستقیم | fa_IR |
| dc.subject | پرسشهای استنتاجی | fa_IR |
| dc.subject | پرسشهای واژگانی | fa_IR |
| dc.title | آموزش شبکه های فعلی زبان فارسی: مقایسة عملکرد فارسی آموزان غیرایرانی در پاسخگویی به پرسشهای استنتاجی و جایگزینی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 26 | |
| dc.citation.spage | 139 | |
| dc.citation.epage | 163 | |