جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)
(ندگان)پدیدآور
ملک پایین, مصطفیرحیمی, سید مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان ندادهاند و یا برای آن شرایط سختی قایل شدهاند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز سماع را وسیلهای برای جذب واردات قلبی از جانب محبوب دانسته و شرایط آن را ذکر کردهاند.از آغاز تا قرن پنجم(هـ ق) تفکر و رفتار صوفیانه در ذهنیت جامعه ایرانی در حال شکلگیری و نمو بود؛ از اینرو دیدگاه نویسندگان کتابهای تئوریک صوفیانه در این دوره بر عرفان دورههای بعد تأثیر فراوان گذاشت.در این مقاله نظر نویسندگان مهم این دوره درباره سماع و شرایط آن در تصوف بررسی شد تا روشن شود انجام سماع در آن دوره چگونه و با چه شرایط و اعتقاداتی در تصوف رواج داشت.به این منظور پس از ذکر مقدماتی در زمینه سماع، بررسی و تحلیل بحث سماع تا قرن پنجم(هـ ق) انجام شد.اساسِ این پژوهش بر نظر نویسندگانی است که چارچوب متصوفه به کتابهای نظریِ آنها وابسته بوده است.در پایان روشن شد تا قرن پنجم هنوز پایکوبی در مجالس سماع چندان جایگاهی نداشته و تا آن زمان منظور متصوفه از سماع تنها گوش دادن به آواز و شعر و خرقه کردن جامه و بیخود شدن و فریاد زدن و نوعی حرکت بوده است نه بیشتر از آن.
کلید واژگان
اللمعرسالة قشیریه
سماع
شرح تعرّف
کشف المحجوب
کیمیای سعادت
متون عرفانی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجنداستادیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند
شاپا
9384-20081997-2538




