نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorملک پایین, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, سید مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:28:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:28:44Z
dc.date.available1399-07-09T03:28:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:28:44Z
dc.date.issued2012-03-20en_US
dc.date.issued1391-01-01fa_IR
dc.date.submitted2014-01-22en_US
dc.date.submitted1392-11-02fa_IR
dc.identifier.citationملک پایین, مصطفی, رحیمی, سید مهدی. (1391). جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق). ادبیات عرفانی, 4(7), 111-133. doi: 10.22051/jml.2014.109fa_IR
dc.identifier.issn9384-2008
dc.identifier.issn1997-2538
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jml.2014.109
dc.identifier.urihttps://jml.alzahra.ac.ir/article_109.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241492
dc.description.abstractسماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان نداده‌اند و یا برای آن شرایط سختی قایل شده‌اند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز سماع را وسیله‌ای برای جذب واردات قلبی از جانب محبوب دانسته و شرایط آن را ذکر کرده‌اند.از آغاز تا قرن پنجم(هـ ق) تفکر و رفتار صوفیانه در ذهنیت جامعه ایرانی در حال شکل‌گیری و نمو بود؛ از این‌رو دیدگاه نویسندگان کتاب‌های تئوریک صوفیانه در این دوره بر عرفان دوره‌های بعد تأثیر فراوان گذاشت.در این مقاله نظر نویسندگان مهم این دوره درباره سماع و شرایط آن در تصوف بررسی شد تا روشن شود انجام سماع در آن دوره چگونه و با چه شرایط و اعتقاداتی در تصوف رواج داشت.به این منظور پس از ذکر مقدماتی در زمینه سماع، بررسی و تحلیل بحث سماع تا قرن پنجم(هـ ق) انجام شد.اساسِ این پژوهش بر نظر نویسندگانی است که چارچوب متصوفه به کتابهای نظریِ آن‌ها وابسته بوده است.در پایان روشن شد تا قرن پنجم هنوز پایکوبی در مجالس سماع چندان جایگاهی نداشته و تا آن زمان منظور متصوفه از سماع تنها گوش دادن به آواز و شعر و خرقه کردن جامه و بیخود شدن و فریاد زدن و نوعی حرکت بوده است نه بیش‌تر از آن.fa_IR
dc.format.extent554
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofادبیات عرفانیfa_IR
dc.relation.ispartofMystical Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jml.2014.109
dc.subjectاللمعfa_IR
dc.subjectرسالة قشیریهfa_IR
dc.subjectسماعfa_IR
dc.subjectشرح تعرّفfa_IR
dc.subjectکشف المحجوبfa_IR
dc.subjectکیمیای سعادتfa_IR
dc.subjectمتون عرفانیfa_IR
dc.titleجایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجندfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue7
dc.citation.spage111
dc.citation.epage133


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد