دوره 4, شماره 7

 

ارسال های اخیر

  • رساله قشیریه و تأثیر آن بر یکی از متون صوفیانه قرن دهم هجری 

    احمدی, جمال (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)
    استاد امام عبدالکریم بن‌هوازن قشیری(376-465 هـ.ق) یکی از بزرگ‌ترین عالمان، عارفان و متکلمان بزرگ قرن پنجم هجری قمری است که آثار فراوانی به او نسبت داده شده است.مهم‌ترین اثر عرفانی او، کتاب الرساله القشیریه است.این کتاب چه ...

  • ترکیب ساختاری و درون‌مایه‌های عرفانیِ مثنوی مصیبت‌نامه عطار 

    نزهت, بهمن (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)
    مثنوی مصیبت‌‌نامه در چهل مقاله و در ساختاری منسجم و سامانمند دیدگاه‌ها و تجارب عرفانی عطار را به وضوح نمایان می‌سازد.اصالت مصیبت‌نامه عطار به سبب تجارب جدید و پویایی‌ است که عطار به واسطه آن، هم حرکت صعودی و تدریجی مراحل ...

  • رویکرد تطبیقی – تحلیلی ملال و گریز از آن در اندیشه سنایی و شوپنهاور 

    خورسندی شیرغان, مصطفی؛ بهنام فر, محمد (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)
    ملال از بن‌مایه‌های اصلی فلسفه شوپنهاور است.او برای فائق آمدن بر آن، دو راهکارِ «ژرف‌اندیشی هنری» و «انکار خواستِ زندگی» (طریق زهد و پارسامنشی) را پیشنهاد کرده است.در نگاه متافیزیکی سنایی به هستی نیز ملال وجود دارد و راه‌های ...

  • جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق) 

    ملک پایین, مصطفی؛ رحیمی, سید مهدی (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)
    سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان نداده‌اند و یا برای آن شرایط سختی قایل شده‌اند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز ...

  • رابطه خدا و هستی از دیدگاه ابن‌عربی و شمس مغربی 

    حسینی, اعظم؛ واردی, زرین (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)
    یکی از مباحث مهم در عرفان، بیان نسبت و رابطه میان خدا و هستی است؛ این مطلب که در اشعار عرفانی با عبارت‌های گوناگون بیان شده است، با ظهور ابن‌عربی و تثبیت مکتب وحدت وجود، رنگ دیگری به خود می‌گیرد؛ در نگاه ابن‌عربی و پیروانش، ...

  • متناقض‌نما در دیوان کبیر ابن‌عربی 

    صیادی نژاد, روح الله؛ سمیعی ولوجردی, فاطمه (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)
    یکی از انواع آشنایی‌زدایی در زبان، انتخاب بیان پارادوکسی است که از قوانین شناخته شده رستاخیز کلمات به شمار می‌رود و در حوزه بوطیقاهای جدید و زبان‌شناسی قرار می‌گیرد.ادیبان تاری‌زبان در بهره‌گیری از این ترفند ادبی غافل ...