دوره 4, شماره 7
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
رساله قشیریه و تأثیر آن بر یکی از متون صوفیانه قرن دهم هجری (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)استاد امام عبدالکریم بنهوازن قشیری(376-465 هـ.ق) یکی از بزرگترین عالمان، عارفان و متکلمان بزرگ قرن پنجم هجری قمری است که آثار فراوانی به او نسبت داده شده است.مهمترین اثر عرفانی او، کتاب الرساله القشیریه است.این کتاب چه ...
 
- 
ترکیب ساختاری و درونمایههای عرفانیِ مثنوی مصیبتنامه عطار (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)مثنوی مصیبتنامه در چهل مقاله و در ساختاری منسجم و سامانمند دیدگاهها و تجارب عرفانی عطار را به وضوح نمایان میسازد.اصالت مصیبتنامه عطار به سبب تجارب جدید و پویایی است که عطار به واسطه آن، هم حرکت صعودی و تدریجی مراحل ...
 
- 
رویکرد تطبیقی – تحلیلی ملال و گریز از آن در اندیشه سنایی و شوپنهاور (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)ملال از بنمایههای اصلی فلسفه شوپنهاور است.او برای فائق آمدن بر آن، دو راهکارِ «ژرفاندیشی هنری» و «انکار خواستِ زندگی» (طریق زهد و پارسامنشی) را پیشنهاد کرده است.در نگاه متافیزیکی سنایی به هستی نیز ملال وجود دارد و راههای ...
 
- 
جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق) (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان ندادهاند و یا برای آن شرایط سختی قایل شدهاند.در مقابل، بسیاری از عارفان نیز ...
 
- 
رابطه خدا و هستی از دیدگاه ابنعربی و شمس مغربی (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)یکی از مباحث مهم در عرفان، بیان نسبت و رابطه میان خدا و هستی است؛ این مطلب که در اشعار عرفانی با عبارتهای گوناگون بیان شده است، با ظهور ابنعربی و تثبیت مکتب وحدت وجود، رنگ دیگری به خود میگیرد؛ در نگاه ابنعربی و پیروانش، ...
 
- 
متناقضنما در دیوان کبیر ابنعربی (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2012-03-20)یکی از انواع آشناییزدایی در زبان، انتخاب بیان پارادوکسی است که از قوانین شناخته شده رستاخیز کلمات به شمار میرود و در حوزه بوطیقاهای جدید و زبانشناسی قرار میگیرد.ادیبان تاریزبان در بهرهگیری از این ترفند ادبی غافل ...
 



