نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبدلی, بهروزfa_IR
dc.contributor.authorفارسی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorآریافر, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:28:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:28:06Z
dc.date.available1399-07-09T03:28:06Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:28:06Z
dc.date.issued2017-10-23en_US
dc.date.issued1396-08-01fa_IR
dc.date.submitted2013-12-23en_US
dc.date.submitted1392-10-02fa_IR
dc.identifier.citationعبدلی, بهروز, فارسی, علیرضا, آریافر, مسعود. (1396). تأثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکار. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 9(3), 335-352. doi: 10.22059/jmlm.2017.40364.737fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.40364.737
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_64017.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241278
dc.description.abstract<br /> تغییرپذیری تمرین به تغییر حرکت و تغییر ویژگی­های زمینه­ای گفته می‌شود که یادگیرنده هنگام تمرین مهارت تجربه می­کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکار انجام گرفت. بدین منظور، 40 دانشجوی پسر داوطلب (27-20 ساله) دانشگاه شهید بهشتی، انتخاب و بعد از اجرای پیش‌آزمون به‌صورت تصادفی در چهار گروه یادگیری پنهان با تمرین متغیر، گروه یادگیری پنهان با تمرین ثابت، گروه یادگیری آشکار با تمرین متغیر و گروه یادگیری آشکار با تمرین ثابت تقسیم شدند. گروه‌های تمرین متغیر به‌مدت 6 روز، در هر جلسه 45 پرتاب را از فاصله‌های 5/1، 3 و 4 متری از هدف، و گروه‌های تمرین ثابت، پرتاب از فاصلۀ 3 متری را انجام دادند. گروه‌های یادگیری پنهان همراه با اجرای تکلیف پرتاب آزاد، تکلیف ثانویۀ شمارش سه‌تایی اعداد از 1000 به‌سمت عقب را انجام می‌دادند، اما گروه یادگیری آشکار بدون اجرای تکلیف ثانویه، تکلیف پرتاب آزاد را اجرا می­کردند. آزمون‌های مراحل اکتساب، یادداری (با فاصلۀ 48 ساعت) و انتقال (از فاصلۀ 6/4 متری) برگزار شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس مختلط با اندازه­های تکراری، تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد (سطح معنا­داری 05/0). نتایج نشان داد که گروه­ها در مراحل اکتساب پیشرفت داشتند (001/0 >P)، درحالی‌که اثر اصلی تمرین و یادگیری معنا­دار نبود (05/0 <P). در مراحل یادداری و انتقال، اثر اصلی نوع یادگیری، نوع تمرین و همچنین اثر تعاملی یادگیری و تمرین معنادار نبود (05/0 <P). در کل، نتایج پژوهش حاضر با نظریۀ طرحوارۀ اشمیت همسو نبود.fa_IR
dc.format.extent205
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.40364.737
dc.subjectپرتاب بسکتبالfa_IR
dc.subjectتغییرپذیری تمرینfa_IR
dc.subjectتمرین ثابتfa_IR
dc.subjectتمرین متغیرfa_IR
dc.subjectیادگیری آشکارfa_IR
dc.subjectیادگیری پنهانfa_IR
dc.titleتأثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکارfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس‌ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage335
dc.citation.epage352
nlai.contributor.orcid1111-2222-3333-4444


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد