نشریه رشد و یادگیری حرکتی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
تاثیر تمرینات حرکتی در محیط واقعیت مجازی بر دامنۀ حرکتی کودکان فلج مغزی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2022-05-22)هدف تحقیق حاضر تاثیر تمرینات حرکتی در محیط واقعیت مجازی بر دامنۀ حرکتی در کودکان فلج مغزی بود. 20 پسر فلج مغزی اسپاستیک با 7-12 ساله به صورت در دسترس انتخاب شدند و با توجه به میانگین نمرات کسب شده به طور همگن در دو گروه ...
-
مقایسة مهارتهای بنیادی دستکاری بین کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-01-21)مهارتهای بنیادی دستکاری در کودکان، پیشنیاز حرکات و مهارتهای ورزشی در بزرگسالی است. هدف از این پژوهش مقایسة مهارتهای بنیادی دستکاری بین کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم بود. جامعة آماری پژوهشدو گروه ...
-
تأثیر تمرینات دید ورزشی بر مدت زمان چشم ساکن و دقت مهارت هدفگیری- مهاری در کودکان با اختلال یادگیری
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-01-21)مقدمه و هدف: هدف مطالعه حاضر تاثیر تمرینات دید ورزشی بر دقت و چشم ساکن مهارت هدفگیری-مهاری در کودکان با اختلال یادگیری بود.روش: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح اندازهگیری تکراری (پیش آزمون- پس آزمون- یادداری- انتقال)، ...
-
تأثیر یک دوره مداخلات ورزشی و غذایی هدفمند بر ظرفیت توجه، سرعت واکنش و پردازش اطلاعات زنان سالمند دارای اختلال خواب
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-01-21)افزایش نرخ جمعیت سالمندان و هزینههای ناشی از آن، بخش عمدهای از منابع بهداشتی و درمانی هر جامعهای را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یک دوره مداخلات ورزشی و غذایی هدفمند بر ظرفیت توجه، سرعت واکنش و ...
-
تأثیر خودحرکتی بر ادراک فاصله: بررسی جفت شدن ادراک و عمل
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-01-21)هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر خودحرکتی بر ادراک فاصله بود. روش تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی بود. جامعۀ آماری دانشجویان دانشگاه ارومیه بودند که بهطور تصادفی در دسترس 60 نفر (30 پسر و 30 دختر) با میانگین سنی 73/2 ± 19 سال ...
-
تأثیر توانبخشی شناختی بر مهارتهای پایۀ بنیادی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی: یک مطالعۀ نیمهتجربی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-01-21)هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر توانبخشی شناختی بر مهارتهای پایۀ بنیادی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش نیمهتجربی بود و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش کودکان 6 تا 10 سالۀ ...
-
تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر تمرکز و رکورد تیراندازان تپانچه
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-01-21)تمرکز، در تیراندازی نقش مهمی دارد. برخی توانایی تمرکز را از استعدادهای طبیعی و ذاتی ورزشکاران دانستهاند، حال آنکه این تواناییها ذاتی نیست و مهارتهایی است که ورزشکاران میتوانند از طریق تمرین و آموختن بهدست آورند. یکی ...
-
اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس (MSPE) و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2023-01-21)پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ میزان اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بسکتبالیستهای جوان انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی است و به لحاظ ...
-
ترس از حرکت و اضطراب ناشی از درد در ورزشکاران با سابقۀ آسیب عضلانی-اسکلتی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-11-22)آسیبهای ورزشی، از تجربههای بسیار سخت و خطرناکی است که ورزشکاران در طول فعالیت ورزشی خود با آن روبهرو میشوند. حتی پس از بهبود، عوامل روانشناختی مثل ترس از حرکت و اضطراب میتوانند بر بازگشت به ورزش تأثیر بگذارند. هدف ...
-
تأثیر روشهای آموزشی بازی برای درک، آموزش ورزش، ترکیبی (بازی برای درک+ آموزش بازی) و خطی بر خلاقیت کودکان در فوتسال
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-11-22)یافتن بهترین شیوۀ آموزشی مسئلهای است که امروزه توجه بسیاری از محققان، پژوهشگران علوم رفتاری و ورزش را به خود جلب کرده است. در راستای این بحث هدف این تحقیق بررسی تأثیر بازیهای ترکیبی، آموزش بازی برای درک و آموزش ورزش بر ...
-
مقایسۀ اثر بازیهای بومی محلی و حیاط پویا بر کارکرد شناختی، سواد بدنی و پیشرفت تحصیلی کودکان 8 تا 12 ساله
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-11-22)هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثر بازیهای بومی محلی و حیاط پویا بر کارکرد شناختی، سواد بدنی و پیشرفت تحصیلی کودکان 8 تا 12 ساله بود. آزمودنیها 60 دانشآموز دبستانی پسر با میانگین و انحراف معیار سنی 43/2 ± 32/10 سال بودند. اجرای ...
-
تأثیر دو نوع خطای بینایی ابینگهاوس بر یادگیری یک مهارت حرکتی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-11-22)هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر خطای بینایی بر یادگیری یک مهارت حرکتی پرتابی در کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش تحقیق از نوع نیمهتجربی با طرح سنجش مکرر و آزمون یادداری بود. نمونۀ آماری تحقیق 33 نفر از کودکان 10 سالۀ مبتلا ...
-
تأثیر همتاسازی مهارتی در تعامل دوتایی مشارکتی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز دختران نوجوان
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-11-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر همتاسازی سطح مهارت در تمرین تعاملی دوتایی مشارکتی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز دختران نوجوان بود. در یک روش نیمهتجربی 24 دختر (14-16 سال)، بهصورت نمونۀ در دسترس از دبیرستانهای دخترانۀ ...
-
روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت- 3 در کودکان 5 تا 9 سالۀعراقی و مقایسۀ رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان ایرانی و عراقی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-08-23)هدف ا صلی این پژوهش بررس ی ویژگیهای روان سنج ی ن سخ ۀ عراقی آزمون ر شد حرکت ی در شت – ن سخۀ سوم درکودکان 5 تا 9 سال عراقی و هدف دوم آن مقایسۀ رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان ایرانی و عراقی بود. برایهدف اول 400 کودک به روش ...
-
بهرهمندی دانشجویان از تصویرسازی پتلپ در انتقال دوطرفۀ مهارت شوت هندبال
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-11-22)تحقیق حاضر، با هدف بررسی تصویرسازی پتلپ بر انتقال دوطرفۀ مهارت هندبال انجام گرفت. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان کارشناسی تربیت بدنی دانشگاه تهران بود که 24 نفر از آنها داوطلبانه در این تحقیق مشارکت داشتند. آزمودنیها ...
-
بررسی رابطة سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی در دانشجویان ورزشکار با اثر تعدیلکنندگی مقاطع تحصیلی و جنسیت
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-08-23)پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی در بین دانشجویان دختر و پسر با اثر تعدیلکنندگی مقاطع تحصیلی و جنسیت انجام گرفت. بدینمنظور 350 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به روش نمونهگیری ...
-
اثر بازیهای حرکتی در برابر بازیهای رایانهای بر کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی و تبحر حرکتی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-08-23)اختلال یادگیری ریاضی[1] از اختلالات شایع یادگیری در مدارس بهشمار میرود که در آن کودکان با وجود داشتن هوش طبیعی، توانایی یادگیری و درک مهارتهای ریاضی را ندارند. این امر ممکن است بهدلیل اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه یا ...
-
تأثیر زمانبندی تمرین هوازی حاد بر تحکیم حافظۀ کلامی
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-08-23)با توجه به تأثیری که تمرینات هوازی میتواند بر عملکرد شناختی و حافظه داشته باشد، چالشی که همچنان در تحقیقات وجود دارد این است که زمانبندی اجرای تمرینات هوازی نسبت به جلسۀ آموزشی تکلیفی که میبایست به خاطر سپرده شود، چگونه ...
-
مقایسۀ اثربخشی ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول، اضطراب و اعتمادبهنفس دانشجویان افسری
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-08-23)اضطراب و اعتمادبهنفس عواملیاند که عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار میدهند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول، اضطراب و اعتمادبهنفس دانشجویان افسری بود. روش پژوهش نیمهتجربی ...
-
تأثیر برنامۀ مداخلۀ حرکتی درشت و ظریف بر یکپارچگی بینایی– حرکتی کودکان 4 تا 6 سال
(دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران, 2021-08-23)کودکان پیش از دبستان در مطلوبترین زمان برای رشد مهارتهای حرکتی درشت و ظریف هستند. یکپارچگی بینایی-حرکتی مهارت ادراکی-حرکتی مهمی است که کودکان بهمنظور کسب کارکرد موفقیتآمیز قبل از ورود به مدرسه به آن نیاز دارند. در تحقیق ...