• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه علوم اجتماعی
    • دوره 18, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه علوم اجتماعی
    • دوره 18, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی در موفقیتهای دانشجویان درسهای مرتبط

    (ندگان)پدیدآور
    موسایی, میثم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    558.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله‘ تأثیر گذران درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی بر موفقیت تحصیلی دانشجویان در درسهای مرتبط (اصلی) با این درسها بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش سیصد نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند که درسهای مرتبط (اصلی) با درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی را گذرانده اند. فرضیه کلی تحقیق عبارت بود از "درسهای پیشنیاز زبان و ریاضی هیچ تأثیری بر موفقیت تحصیلی دانشجویان در درسهای مرتبط (اصلی) با این درسها ندارد". نتیجه این پژوهش بر خلاف فرضیه تحقیق‘ حاکی از آن است که گذران درسهای پیشنیاز زبان بر موفقیت دانشجویان در درس زبان عمومی مؤثر و مثبت بوده است؛ در حالی که بر درس زبان تخصصی تأثیر ندارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان می دهد‘ درس پیشنیاز ریاضی‘ برای دانشجویانی که ملزم به گذراندن این درس می باشند‘ بر موفقیت آنها در اکثر درسهای مرتبط (اصلی) مثل ریاضیات پایه‘ آمار مقدماتی‘ آمار در علوم اجتماعی و اقتصاد خرد‘ کلان و اصول علم اقتصاد تأثیر مثبت دارد.
    کلید واژگان
    درسهای پیشنیاز ریاضی
    درسهای پیشنیاز زبان
    درسهای مرتبط با درس پیشنیاز ریاضی
    معدل دانشگاه
    نوع دیپلم

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2001-12-22
    1380-10-01
    ناشر
    دانشکده علوم اجتماعی

    شاپا
    -
    URI
    https://jnoe.ut.ac.ir/article_15212.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/233952

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • درس‌های مکتب حسینی در نمایشنامه «الحسین ثائرا و شهیدا» اثر عبدالرحمن شرقاوی 

      نوری کیذقانی, سید مهدی (دکتر محمد حسین مردانی نوکنده, 2024-09-22)
      مکتب حسینی مدرسه‌ بزرگی است که در طول تاریخ مسئله‌آموز هزاران مدرس بوده است و هرکسی به اندازه ظرفیت وجودی خویش از آن درس آموخته است. عبدالرحمن شرقاوی اندیشمند و ادیب اهل سنت مصری (1920-1987م) در نمایشنامه‌ای پرمایه و با ...

    • سنجش تطبیقی ضرباهنگ زمانی - مکانی برنامه‌ریزی درس‌های نظری و عملی جغرافیا در نظام برنامه‌ریزی دانشگاه 

      دویران, اسماعیل (دانشگاه کردستان, 2023-09-23)
      ضرباهنگ برنامه‌ریزی درسی ریتمی است برای درک و تبیین چگونگی برنامه‌ریزی دروس در ابعاد مختلف از جمله ابعاد زمانی و مکانی. بررسی تطبیقی این ضرباهنگ برای دروس متنوع نظری و عملی می‌تواند الگوی مؤثر در برنامه‌ریزی درسی جهت مطلوبیت ...

    • بررسی و نقد سرفصل‏‏ درس‌های رشتة کارشناسی زبان و ادبیات‏ عربی 

      مجیدی, حسن؛ سهرابی, منصوره (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2012-10-22)
      چکیده ما در دنیایی زندگی می‏کنیم که سرعت زندگی و تحول در آن بسیار زیاد است؛ به‏ گونه‏ای ‌که هر روز اختراعات و اکتشافات جدیدی پدید می‏آید و به ‌تبع ‌آن شیوه‏ها و عملکردهای زیستی نیز تغییر می‏کند. همگام شدن انسان با چنین ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب