بررسی و نقد سرفصل درسهای رشتة کارشناسی زبان و ادبیات عربی
(ندگان)پدیدآور
مجیدی, حسنسهرابی, منصورهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
ما در دنیایی زندگی میکنیم که سرعت زندگی و تحول در آن بسیار زیاد است؛ به گونهای که هر روز اختراعات و اکتشافات جدیدی پدید میآید و به تبع آن شیوهها و عملکردهای زیستی نیز تغییر میکند. همگام شدن انسان با چنین دنیایی که هر روزِ آن با روز قبل متفاوت است به معنی همراه شدن با علم و پیشرفتِ علمی است و چشم برهم نهادن و تجاهل بالطبع عقبماندگی را درپی خواهد داشت. زبان که همانند موجودی زنده است نیز از همین مقوله بهشمار میآید و باید محتوا، مضامین، و حتی شکل آن مطابق با عصر حاضر باشد؛ در غیر این صورت تکرار مکررات و مشتی اطلاعات و محفوظات قدیمی، کهنه، و بدون کارایی خواهد بود. زبان عربی هم از این قاعده مستثنی نیست و از آنجا که همچنان این رشته به شکل سنتی تدریس میشود، ضروری است تغییر و تحولاتی در برخی از سرفصلها و شیوههای تدریس صورت گیرد تا زمینهساز دلسردی دانشجویان و پیامدهای جبرانناپذیر نشود.
در پژوهش حاضر سعی بر این است تا با مراجعه به سرفصلهای سایر رشتههای زبانهای خارجی برخی سرفصلها و شیوههای جدید پیشنهاد شود، باشد که با بهروز کردن رشتة زبان و ادبیات عربی به کاربردی شدن آن کمک کند.
کلید واژگان
کلیدواژهها: زبان و ادبیات عربیسرفصلهای درسی
شیوهها
کاربردیسازی
بهینهسازی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواریکارشناس ارشد فقه و حقوق




