شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر دانشگاه کارآفرین (با رویکرد فراترکیب)
(ندگان)پدیدآور
مدرسی سریزدی, سیده جمیلهعباس پور, عباسسخدری, کمالغیاثی ندوشن, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف ارائة تصویری جامع از عوامل سازمانی مؤثر بر دانشگاه کارآفرین از طریق ترکیب تحقیقات پیشین انجام شد. روش پژوهشْ کیفی با رویکرد فراترکیب بود. بدین منظور پس از جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی، در فاصلة زمانی 1998 تا 2017، تعداد 325 مقاله در حوزة دانشگاه کارآفرین ارزیابی و در نهایت 65 مقاله، که به صورت مستقیم موضوع دانشگاه کارآفرین را بررسی کرده بودند، به روش هدفمند، انتخاب و وارد مرحلة تحلیل شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش کدگذاری استفاده شد. پس از تحلیل یافتههای محققان قبلی و ترکیب نتایج حاصله، تعداد 21 کد و 10 مفهوم و 5 مؤلفه شناسایی و اعتبار آنها از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید شد. سپس، میزان اهمیت و اولویت کدهای شناساییشده با روش آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتههای تحقیق، کدهای رهبری قوی و همهجانبه و پشتیبانـ ساختار منعطف و متمایزـ و روحیه و نگرش کارآفرینانة اعضا و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بیشترین ضریب اهمیت را در توسعة دانشگاه کارآفرین داشتند. در نهایت، پس از طی مراحل پژوهش، الگوی مؤلفههای سازمانی مؤثر بر دانشگاه کارآفرین ترسیم شد. نتایجْ مؤید نقش رهبری و فرهنگ در تحول دانشگاهها در جهت کارآفرینی بود. این پژوهش، با اتخاذ رویکردی جامع، بینشهایی ارزشمند در زمینة دانشگاههای کارآفرین ارائه میدهد.
کلید واژگان
آنتروپی شانوندانشگاه کارآفرین
رهبری
فراترکیب
فرهنگ
بررسی نحوه ارتباط دانشگاه و صنعت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشآموختة دکترا، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندانشیار، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
شاپا
2423-69422423-6934




