تأثیر متقابل جهتگیری بازاریابی سبز استراتژیک و بازاریابی سبز داخلی بر مزیت رقابتی
(ندگان)پدیدآور
علی عربی, لیلاکاظمی, سید عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر متقابل جهتگیری بازاریابی سبز استراتژیک و بازاریابی سبز داخلی بر مزیت رقابتی در شرکت باریج اسانس بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت باریج اسانس در سال 1397 که طبق آمار 551 نفر بوده است، با توجه به فرمول کوکران، تعداد نمونه مورد نیاز 225 نفر برآورد گردید. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده، استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای است که توسط محقق بومی سازی شده که شامل 37 پرسش بوده است. گویهها براساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. که روایی سوری مورد تأیید تعدادی از پاسخگویان قرار گرفت و روایی محتوایی آن به تأیید جمعی از صاحبنظران رسید. جهت سنجش پایایی و قابل اعتماد بودن از ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرمافزار SmartPLS، که بیشتر از 0/7 محاسبه گردید، استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که اثر مثبت گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک بر مزیت رقابتی زمانی که گرایش به بازاریابی سبز داخلی بیشتر باشد، بالاتر است. همچنین، مسئولیت اجتماعی شرکت و فشارهای زیست محیطی ذینفعان بر گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک تأثیر دارد. گرایش به بازاریابی سبز استراتژیک بر مزیت رقابتی تأثیر دارد و همچنین از طریق مزیت رقابتی بر عملکرد مالی نیز تأثیر مثبت دارد. محدودیت پژوهش استفاده از پرسشنامه و جمعآوری اطلاعات در یک مقطع زمانی میباشد. نوآوری پژوهش در متغیرهای پژوهش بوده که توجه کافی به نقش بازاریابی سبز استراتژیک و بازاریابی سبز داخلی با هدفگیری کارکنان بوده است. به طور کلی به مدیران سازمانها راهبردهایی را در جهت ارتقای اثربخشی بازاریابی استراتژیک سبز و افراد ارائه داد، که باعث ایجاد مزیت رقابتی میشود و این امر به نوبه خود عملکرد مالی را افزایش داده و در نتیجه موجب مبادله دانش ضمنی میگردد.
کلید واژگان
بازاریابی سبزجهتگیری بازاریابی سبز استراتژیک
جهتگیری بازاریابی سبز داخلی
مزیت رقابتی
عملکرد شرکت
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار، گروه مدیریت اجرایی، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
1735-949X2008-255X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
بازاریابی کارآفرینانه کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت فناوری اطلاعات با رویکرد نظریه زمینه ای کلاسیک سیدجوادین, سیدرضا؛ مقیمی, سیدمحمد؛ سیدامیری, نادر (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2015-03-21)کسبوکارهای کوچک و متوسط، ویژگیهایی دارند که آنها را از کسبوکارهای بزرگ مجزا میکند. یکی از این ویژگیها مربوط به بازاریابی است؛ بهطوریکه مهارت اندک بازاریابی در کسبوکارهای کوچک، اغلب به سطوح پایینتر عملکرد، ریسکهای ...
 
- 
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در تصمیم خرید مصرف کنندگان بازار در حال اشباع شرکت های موادغذایی اسماعیل پور, رضا؛ دوستار, محمد؛ سلطانی, شیما (دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2014-12-22)از تکنیکهای مؤثر در عصر حاضر و در بازارهای درحال اشباع، با توجه به اهداف بازاریابی ارزشمحور، توسعة مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت در کالبد محصولات و خدمات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر نحوة ...
 
- 
بررسی پذیرش تبلیغ دین در جامعه مذهبی با ابزار بازاریابی رضائی, حامد (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2020-03-20)یکی از عرصههایی که بازاریابی در آن ورود کرده است، عرصه تبلیغات دینی است. دانشمندان مسیحی با محوریت کلیسا، تلاش کردهاند تا بهمنظور رشد و توسعه جامعه مخاطبین خود، از ابزار بازاریابی و مفاهیم آن استفاده کنند. بااینحال ...
 




