تحلیل کانونی رابطه فرهنگ مدرسه با نیازهای روانشناختی اساسی در میان دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
قلاوندی, حسنامانی ساری بگلو, جوادبابایی سنگلجی, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با نیازهای روانشناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) است. بدین منظور، 320 نفر از دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر بابل با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاس فرهنگ مدرسه و نیازهای روانشناختی اساسی پاسخ دادند. یافتههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ابعاد فرهنگ مدرسه رابطه معناداری با برآورده شدن نیازهای روانشناختی دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنادار بین فرهنگ مدرسه و نیازهای روانی اساسی را نشان داد. در مجموعه اول ابعاد روابط دانشآموزان، روابط دانشآموزان و معلمان، انتظارات هنجاری و فرصتهای آموزشی رابطه مثبت و معناداری با نیازهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط داشتند. در مجموعه دوم نیز روابط دانشآموزان پایین و روابط دانشآموزان و معلمان بالا با احساس شایستگی بالا و ارتباط پایین رابطه معناداری داشت. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که در مدارسی که فرهنگ آنها به روابط دوستانه اعضای آن، وجود اعتماد بین اعضاء و احترام متقابل تأکید دارند و همچنین امنیت و کیفیّت خدمات آموزشی در آن بالا باشد، میزان احساس شایستگی، حس انسجام و خودمختاری در میان دانشآموزان آن مدارس نیز بالا خواهد بود.
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2013-01-201391-11-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




