نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقلاوندی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorامانی ساری بگلو, جوادfa_IR
dc.contributor.authorبابایی سنگلجی, محسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:52:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:52:39Z
dc.date.available1399-07-09T02:52:39Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:52:39Z
dc.date.issued2013-01-20en_US
dc.date.issued1391-11-01fa_IR
dc.date.submitted2013-02-20en_US
dc.date.submitted1391-12-02fa_IR
dc.identifier.citationقلاوندی, حسن, امانی ساری بگلو, جواد, بابایی سنگلجی, محسن. (1391). تحلیل کانونی رابطه فرهنگ مدرسه با نیازهای روان‌شناختی اساسی در میان دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی, 8(4), 9-28. doi: 10.22051/jontoe.2013.325fa_IR
dc.identifier.issn1735-448X
dc.identifier.issn2476-7654
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2013.325
dc.identifier.urihttps://jontoe.alzahra.ac.ir/article_325.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228977
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با نیازهای روان‌شناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) است. بدین منظور، 320 نفر از دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر بابل با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به مقیاس فرهنگ مدرسه و نیازهای روان‌شناختی اساسی پاسخ دادند. یافته‌های به‌دست آمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ابعاد فرهنگ مدرسه رابطه معناداری با برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنادار بین فرهنگ مدرسه و نیازهای روانی اساسی را نشان داد. در مجموعه اول ابعاد روابط دانش‌آموزان، روابط دانش‌آموزان و معلمان، انتظارات هنجاری و فرصت‌های آموزشی رابطه مثبت و معنا‌داری با نیازهای شایستگی، خودمختاری و ارتباط داشتند. در مجموعه دوم نیز روابط دانش‌آموزان پایین و روابط دانش‌آموزان و معلمان بالا با احساس شایستگی بالا و ارتباط پایین رابطه معنا‌داری داشت. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که در مدارسی که فرهنگ آن‌ها به روابط دوستانه اعضای آن، وجود اعتماد بین اعضاء و احترام متقابل تأکید دارند و همچنین امنیت و کیفیّت خدمات آموزشی در آن بالا باشد، میزان احساس شایستگی، حس انسجام و خودمختاری در میان دانش‌آموزان آن مدارس نیز بالا خواهد بود.fa_IR
dc.format.extent261
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه های نوین تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of New Thoughts on Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2013.325
dc.titleتحلیل کانونی رابطه فرهنگ مدرسه با نیازهای روان‌شناختی اساسی در میان دانش آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume8
dc.citation.issue4
dc.citation.spage9
dc.citation.epage28


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد