اندیشه های نوین تربیتی
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
بازنمایی شاخصهای تفکر مستقل در برنامۀ درسی دانشآموزان دورۀ متوسطه
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-04-20)پژوهش حاضر با هدف مفهوم پردازی تفکر مستقل در برنامۀ درسی دانشآموزان دورۀ متوسطه (اول و دوم) و بازنمایی شاخص های آن انجام شده است. به این منظور ابتدا با استفاده از روش اسنادی، به مرور نظاممند پیشینۀ پژوهش در پایگاههای ...
-
تأثیر تمایزیافتگی خود بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استثنایی مقطع ابتدایی: نقش میانجی انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و جهت گیری هدف
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-04-20)پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و جهتگیری هدف در رابطۀ تمایزیافتگی خود با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استثنایی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل ...
-
پیشبینی رضایت شغلی معلمان دارای دانشآموزان با کمتوانیهای ذهنی و تحولی از طریق سازههای نوعدوستی و معنیداری زندگی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-04-20)هدف این پژوهش، مطالعۀ رابطه بین نوعدوستی و معناداری زندگی با رضایت شغلی معلمان دارای دانشآموزان با کمتوانیهای ذهنی و تحولی بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ پژوهش شامل معلمان آموزش ویژه شهر تبریز بودند. با ...
-
غایتشناسی تربیت عقلانی در رویکرد فیضمحور افلوطین
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-04-20)مقولۀ تربیت عقلانی از موضوعات مهم در عرصۀ تعلیم و تربیت است، هدف این پژوهش تحلیل مفهوم حیات عقلی و ویژگیهای آن در رویکرد عقلانی فیضمحور افلوطین است که به منظور تدوین هدفهای تربیت عقلانی و جهتگیری معنوی در فراگیران از ...
-
مقایسۀ احساسخواهی و تنظیمهیجانی دانشجویان از منظر دستبرتری (چپدستی و راستدستی)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-04-20)چکیدهتفاوتهای ظاهری در انجام عملکردهای روزانه، گاه میتواند ناشی از اختلافهای درونی در ذهن یا بدن انسانها باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ احساسخواهی و تنظیمهیجانی در دانشجویان چپدست و راستدست انجام شد. جامعۀ آماری ...
-
مدل یابی روابط ساختاری عملکرد و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی براساس دلبستگی به معلّم با میانجیگری کاربری آسیبزا از تلفن همراه
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-04-20)پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط ساختاری عملکرد و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی براساس دلبستگی به معلّم با میانجیگری کاربری آسیبزا از تلفن همراه انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بودهاست. ...
-
تأثیر بازیوارسازی کلاس درس مجازی بر انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-04-20)پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیوارسازی بر انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در پایۀ اول در کلاس درس مجازی در شهرستان خمین در سال تحصیلی 1400- 1399 اجرا شده است. روش پژوهش در این مطالعه، شبهتجربی با طرح تحقیق پیشآزمون_ ...
-
بررسی دیدگاه معلمان نسبت به تربیت هنری با تأکید بر آموزش موسیقی در مدارس دوره ی ابتدایی شهرستان مریوان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-12-22)هنر و موسیقی بهعنوان یک واقعیت فرهنگی، بخشی جداییناپذیر از تربیت رسمی و غیررسمی دانشآموزان در تمامی نظامهای آموزشی است. بر این اساس، هدف این تحقیق، تعیین دانش و نگرش معلمان نسبت به تربیت هنری با تأکید بر آموزش موسیقی ...
-
تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر ارتقای امید تحصیلی و بهبود انگیزش در دانشآموزان دختر متوسطه ی اول شهر تهران
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-12-22)امروزه بسیاری از مشکلات و مسائل تحصیلی مانند کم علاقگی به یادگیری، افت تحصیلی و افزایش ترک تحصیل به انگیزش تحصیلی و نبودن امید تحصیلی مربوط میشود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر ارتقای امید و بهبود انگیزش ...
-
بررسی وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در بزرگسالی؛ یک مطالعه ی کیفی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-12-22)وضعیت آموزشی از جمله جنبه های کلیدی زندگی فرزندان طلاق است که تحت تأثیر طلاق والدین می تواند مسیرهای متفاوتی را پیش بگیرد؛ بر این اساس مطالعۀ وضعیت آموزشی فرزندان طلاق در بزرگسالی اهمیت پیدا می کند. با درک این مهم، پژوهش ...
-
شناسایی چالش ها و موانع آموزش کارآفرینی به کودکان کار (یک مطالعه ی پدیدار شناسانه)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-12-22)هدف از این پژوهش، فهم تجارب زیستۀ معلمان از چالشهای آموزش کارآفرینی به کودکان کار بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند بود. بدین-منظور، ...
-
واکاوی مولفههای مهارتهای آموزشی معلمان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-12-22)هدف اصلی این پژوهش، شناسایی معانی آشکار و ناشناختۀ مهارت های معلمی بود. پژوهش در سال 1399 با روش پدیدارشناسی انجام شد. استادان دانشگاه فرهنگیان، معلمان خبره و دانشجومعلمان ترم آخر به عنوان مشارکت کنندگان بالقوۀ پژوهش بودند ...
-
تدوین مدل رفتار سکوت کلاسی مبتنی بر سبک های فرزندپروری و مهارت های اجتماعی با واسطه گری ترس از ارزیابی منفی در دانش آموزان
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-12-22)هدف این پژوهش، تدوین مدل رفتار سکوت کلاسی مبتنی بر سبکهای فرزندپروری و مهارتهای اجتماعی با واسطهگری ترس از ارزیابی منفی در دانش-آموزان بود. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش ...
-
تحلیل پدیدارشناسانه(تجارب زیسته) معلمان تربیت بدنی از چالش های برنامه ی درسی اجرا شده در دوران پاندمی کووید19
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-12-22)هدف از این پژوهش تحلیل پدیدارشناسانه (تجارب زیسته) معلمان تربیت بدنی از چالشهای برنامۀ درسی اجرا شده در دوران پاندمی بیماری کووید19 بود. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. مشارکت کنندگان 32 نفر از معلمان تربیت بدنی ...
-
ارزیابی خوانایی کتاب جغرافیای یازدهم انسانی و مقایسه ی سطح خوانایی دانشآموزان این پایه به تفکیک جنسیت و نوع مدرسه
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-09-23)هدف این مطالعه، ارزیابی سطح خوانایی کتاب جغرافیای پایۀ یازدهم انسانی و مقایسۀ سطح خوانایی دانشآموزان این پایه به تفکیک جنسیت و نوع مدرسه است. روش تحقیق بر اساس تحلیل محتوای کمی، با استفاده از سه شاخص گانینگ، فلش و کلوز ...
-
واکاوی تجربه ی زیسته ی دانشآموزان متوسطه ی اول از ارضای نیازهای اساسی روان شناختی در کلاس درس: یک مطالعه ی پدیدارشناسانه
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-09-23)پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربۀ زیستۀ دانشآموزان متوسطۀ اول از ارضای نیازهای اساسی روانشناختی در کلاس درس، انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش نیز حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعۀ هدف پژوهش، تمامی دانشآموزان مقطع ...
-
تحلیل مقایسهای از مؤلفههای آموزش صلح در کتابهای درسی علوم اجتماعی قبل و بعد از سند تحول
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-09-23)امروزه آموزش برای صلح، در کنار رشد و توسعۀ پایدار، برابری، حقوق بشر و اهداف مربوط به آن، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. در واقع انسانها باید خود را بهعنوان جزئی از یک اجتماع مردمی آرام و صلحطلب بدانند و از طریق گفتوگو ...
-
ارائه ی مدل علّی پیشبینی یادگیری خودگردان برخط براساس فراشناخت (با واسطهگری آمادگی یادگیری برخط): کاربرد تحلیل مسیر
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-09-23)با توجه به اهمیت یادگیری خودگردان برخط ضروری است که بیش از پیش به این موضوع و عوامل پیشبینیکنندۀ آن پرداخته شود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی پیشبینی یادگیری خودگردان برخط براساس فراشناخت با واسطهگری ...
-
تأثیر تجربه ی غرقگی بر رفتار خودتوسعه ای و عملکرد آموزشی معلمان با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-09-23)پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تجربۀ غرقگی بر رفتار خودتوسعهای و عملکرد آموزشی معلمان با نقش میانجی مسئولیت اجتماعی به روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ_ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ، ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری انجام گردید؛ ﺟﺎمعۀ آﻣﺎری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه ...
-
نظریههای عدالت و کاربردهای آنها در عرصه ی سیاستگذاری آموزشی ایران (مطالعه ی موردی: سهمیه های پذیرش دانشجو)
(دانشگاه الزهراAlzahra University, 2023-09-23)هدف این پژوهش تحلیل یکی از مهمترین سیاستهای پذیرش دانشجو در ایران یعنی سیاست سهمیهبندی و ایجاد سهمیه برای برخی داوطلبان از منظر عدالت است. برای رسیدن به این هدف، از روش توصیفی_ تحلیلی بهره برده شد؛ شیوۀ گردآوری دادهها ...