نظریه هوش چندگانه و دلالتهای آن در طراحی تجارب و فرصتهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
امینی, محمدتمنایی فر, محمدرضاامینی, سمیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نظریه هوش چندگانه گاردنر، به دلیل اتخاذ نگاهی جامع نگر به توانمندیهای ذهنی انسان و مردود شمردن رویکرد خطی، تک ساحتی و یک بُعدی نسبت به هوش، ضمن گسترش دیدگاه برنامه ریزان درسی و کارورزان آموزشی نسبت به راههای یادگیری دانشآموزان، در طراحی و اجرای برنامههای درسی نیز دلالتهای کاربردی فراوانی دارد. برنامه ریزان درسی میتوانند با استناد به نظریه هوش چندگانه، در مرحله تدوین و طراحی تجارب یادگیری، به عنوان ابزار اصلی تحقّق اهداف برنامه درسی، مجموعه ای متنوع و متعدد از حق انتخابها را برای دانشآموزان فراهم کنند، که همخوان با تنوّع و تکثّر هوشی دانشآموزان برای رشد و شکوفایی انواع هوش طراحی و استفاده شود. این مقاله با تأکید بر ابعاد و جنبههای کاربردی نظریه هوش چندگانه، تلاش کرد تا دلالتهای عملی این نظریه را در مرحله طراحی فرصتها و تجارب یادگیری ارائه و مستند کند.
کلید واژگان
هوش چندگانهتجارب و فرصتهای یادگیری
برنامه درسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2009-12-221388-10-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
شاپا
1735-448X2476-7654




