کاربردپذیری نظریه ی شخصیتی پنج عامل بزرگ شخصیت در موقعیت های تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
مشتاقی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اساسی این پژوهش پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت است. نمونهای مشتمل بر 903 نفر ) 903 دختر، و 902 پسر( از دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر دزفول به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ی 90 سؤالی NEO-FFI پاسخ دادند. نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی با چهار عامل شخصیتی: برونگرایی، پذیرش، سازگاری، و وظیفه شناسی رابطه مثبت و با عامل روانرنجورخویی رابطه منفی معنادار دارد. نتایج رگرسیون گام بهگام مشخص کرد که دو عامل روان رنجور خویی و پذیرش توانست در دو گام بیش از 5 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند. نتایج بر پایه نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت در مورد گروه نمونه مورد بحث قرار گرفت.
کلید واژگان
پیشرفت تحصیلیپنج عامل بزرگ شخصیت
آموزش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفول، دزفول، ایرانشاپا
2251-65062345-2757




