دانش محتوایی تدریس پژوهش: چارچوبی برای تدوین کتب درسی روش تحقیق در علوم تربیتی و روانشناسی
(ندگان)پدیدآور
کرمی, مرتضیحاتمی کیا, سمیهپورحاجی, رویانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از مطالعة حاضر، بررسی محتوای درس روش تحقیق وآمار در رشتة علوم تربیتی و روانشناسی است. بدینمنظور، در پژوهش حاضر از دانشگاههای معتبر که در نظام رتبهبندی سایماگو و شانگهای دارای رتبة برتر هستند، 22 دانشگاه انتخاب شده و طرح درس و کتابهای مورد استفاده در تدریس روش تحقیق در رشتة روانشناسی و علوم تربیتی، مورد تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل محتواست. جمعآوری اطلاعات با چکلیستی که بر اساس فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها در رشتة روانشناسی وعلوم تربیتی تنظیم شده بود انجام گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها، اخلاق پژوهش، روانشناسی، به عنوان یک علم، و انواع روشهای آزمایشی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با بررسی محتوای فهرست کتابها و طرح درس دانشگاههای معتبر جهان میتوان با توزیع موضوعی درس آمار و روش تحقیق، زمینهای برای یاری رساندن به استادان درخصوص شناسایی محتوای مناسب برای تألیف کتابهای متناسب و مورد نیاز جامعه در زمینة رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این مقوله فراهم نمود.
کلید واژگان
تحلیل محتواروش تحقیق
طرح درس
کتابهای دانشگاهی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهدکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2676-75032676-7511




