فارسی برای اهداف دانشگاهی: تحلیل کتاب فارسی ویژة علوماجتماعی
(ندگان)پدیدآور
وکیلی فرد, امیررضامیرزایی حصاریان, محمد باقراحمدی خلخالی, نادیانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی منابع آموزشی تدوینشده برای اهداف دانشگاهی به منظور ارزیابی میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و میزان برآورده کردن نیازهای آموزشی دانشجویان صورت میپذیرد. در این پژوهش، کتاب فارسی ویژة علوماجتماعی برای فارسیآموزان غیر ایرانی: آموزش یکپارچة راهبردها و مهارتهای زبانی برای فارسیآموزان غیرایرانیِ رشتههای علوماجتماعی دانشگاهها ارزیابی شده است. پژوهش حاضر کاربردی وگردآوری دادههای پژوهش به روش میدانی است و شیوة واکاوی دادهها توصیفی است. ابزار پژوهش انگارة ارزیابی مکدانف و شاو (2003) است که گردآوری دادهها در آن با استفاده از پرسشنامة مستقیم و مصاحبه انجام میشود. برای روایی عاملی پرسشنامة پژوهش، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، کتاب دانشگاهی مذکور از نظر محتوای تخصصی و راهبردهای آموزشی، با درصد قابل توجهی، با استانداردهای آموزشی و تدوین مواد آموزشی حوزة مورد نظر مطابق است. نتیجة بررسیهای آماری نیز نشان میدهد که کتاب مذکور به طور معناداری با نیازهای آموزشی دانشجویان همخوانی دارد. از مهمترین قوتهای آن، آموزش یکپارچة مهارتهای یادگیری زبان برای سطح پیشرفته، و از ضعفهای آن، عدم تدوین سطوح پایه و میانی برای فارسیآموزانی است که میخواهند فارسی را از همان روزهای آغازین برای هدفهای دانشگاهی بیاموزند.
کلید واژگان
آموزش زبان فارسیاهداف دانشگاهی
علوماجتماعی
ارزیابی مواد آموزشی
انگارة مکدانف و شاو
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاInstitute for Research and Development in the Humanities, SAMT
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
شاپا
2676-75032676-7511




