اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی (نوع اغلب بیتوجه)
(ندگان)پدیدآور
رباط میلی, سمیهبرجعلی, احمدعلیزاده, حمیدنوکنی, مصطفیفرخی, نورعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی با تظاهر بیتوجهی بود. در این پژوهش بازتوانی شناختی رایانهیار به وسیله نرمافزار گاگنیپلاس برای 6 کودک دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی (نوع اغلب بیتوجه) در قالب پژوهش موردی اجرا شد که آزمودنیها به شکل دو به دو با خطوط پایه 3، 5 و 7 گانه به مدت 15 جلسه سی دقیقهای وارد مرحله درمان شدند و سپس مرحله پیگیری 1 ماهه اجرا شد. در راستای سنجش تغییرات از آزمون "برو- نرو" و مقیاس درجهبندی شدت مشکلات رفتاری کانرز (فرم والدین و فرم معلم) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درصد کاهش برای هر یک از خردهمقیاسهای بازداری پاسخ (خطای ارایه و بازداری) برای کل آزمودنیها به ترتیب برابر با 71/42% و 91/57% است. به نظر میرسد که بازتوانی شناختی رایانهیار در قالب جلسات فردی، میتواند درمان مؤثری در بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی باشد.
کلید واژگان
بازتوانی شناختی رایانهیاربازداری پاسخ
اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتدانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
استادیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
دانشیار گروه روانسنجی، دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2252-00312476-647X




