پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسی
(ندگان)پدیدآور
باعزت, فرشتهاحمدی قوزلوجه, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونهگیری تصادفی نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفههای اصلی) 9 عامل حافظه، سازماندهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بیتوجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایشها تضادورزی و خودنظمدهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای استخراجشده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی بهدستآمده بین عاملهای استخراجشده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشاندهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.
کلید واژگان
اختلال کمبود توجه / بیش فعالیساختار عاملی
دانشجویان
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندراندانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز.
شاپا
2252-00312476-647X




