نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباعزت, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی قوزلوجه, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:59:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:59:42Z
dc.date.available1399-07-09T01:59:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:59:42Z
dc.date.issued2014-12-22en_US
dc.date.issued1393-10-01fa_IR
dc.date.submitted2014-06-16en_US
dc.date.submitted1393-03-26fa_IR
dc.identifier.citationباعزت, فرشته, احمدی قوزلوجه, احمد. (1393). پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسی. روانشناسی افراد استثنایی, 4(16), 57-76.fa_IR
dc.identifier.issn2252-0031
dc.identifier.issn2476-647X
dc.identifier.urihttp://jpe.atu.ac.ir/article_1435.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210532
dc.description.abstractهدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگی­های روان‌سنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونه‌گیری تصادفی نسبتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفه‌های اصلی) 9 عامل حافظه، سازمان‌دهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بی‌توجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایش‌ها تضادورزی و خودنظم­دهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل‌های استخراج‌شده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشان‌دهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی به‌دست‌آمده بین عامل‌های استخراج‌شده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشان‌دهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و می‌توان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent576
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofروانشناسی افراد استثناییfa_IR
dc.relation.ispartofPsychology of Exceptional Individualsen_US
dc.subjectاختلال کمبود توجه / بیش فعالیfa_IR
dc.subjectساختار عاملیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.titleپرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز.fa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue16
dc.citation.spage57
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد