| dc.contributor.author | باعزت, فرشته | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی قوزلوجه, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:59:42Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:59:42Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:59:42Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:59:42Z | |
| dc.date.issued | 2014-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-06-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-03-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | باعزت, فرشته, احمدی قوزلوجه, احمد. (1393). پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسی. روانشناسی افراد استثنایی, 4(16), 57-76. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-0031 | |
| dc.identifier.issn | 2476-647X | |
| dc.identifier.uri | http://jpe.atu.ac.ir/article_1435.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210532 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونهگیری تصادفی نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفههای اصلی) 9 عامل حافظه، سازماندهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بیتوجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایشها تضادورزی و خودنظمدهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای استخراجشده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی بهدستآمده بین عاملهای استخراجشده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشاندهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 576 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روانشناسی افراد استثنایی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Psychology of Exceptional Individuals | en_US |
| dc.subject | اختلال کمبود توجه / بیش فعالی | fa_IR |
| dc.subject | ساختار عاملی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.title | پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو ـ نسخه فارسی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 16 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 76 | |