• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسی افراد استثنایی
    • دوره 4, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه برتری طرفی مغز در کودکان با و بدون اختلال‌های یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    نجاتی, وحیدآقایی ثابت, سارامقصودلو, مهدیس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    211.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برتری طرفی یکی از شاخص‌هایتحول مغز طبیعی است و در آسیب‌های تحولی مغز این شاخص تغیر می‌کند. هدف پژوهش حاضربررسی الگوی جانبی شدن در کودکان با و بدون اختلال‌های یادگیری بود.پژوهشحاضر ازنوع علمی- مقایسه‌ای بود. در این مطالعه 20 کودک مبتلا بااختلال‌های یادگیری از بینکودکان مراجعه‌کننده به کلینیکدرمان اختلال‌هاییادگیری در شهر تهران انتخاب شدندو 20 کودک عادی از لحاظ سن وهوشبهر با گروه آزمایش همتا شدند.همهشرکت­کنندگان با استفاده از آزمون شنود دو گوشی و آزمون ضربه زدن مورد ارزیابیقرار گرفتند. داده­های گردآوری‌شده با استفاده از آزمون­های تی مستقل، تی وابسته وهمبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد که در هردو گروه گوش راست نسبت به گوش چپ برتری دارد اما میزان این برتری در کودکان دارایرشد عادی به طور معناداری بیشتر از گروه آزمایش بود.نتایج هیچ‌گونههمبستگی بین عامل‌های برتری دستی و طرفی شدن زبان نشان نداد.بر اساس یافته‌های پژوهش حاضرنتیجه­گیری می­شود که در کودکان با اختلال‌های یادگیرینارسایی‌هاییدر جانبی شدن مغز وجود دارد.
    کلید واژگان
    اختلال‌های یادگیری
    برتری طرفی
    کودکان

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2014-06-22
    1393-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    . استادیار،گروهروانشناسیبالینی،دانشگاهشهیدبهشتیvhdnejati@yahoo.com
    . دانشجویدکتریروانشناسیعمومی،دانشگاهالزهراتهرانsr-sabet@yahoo.com
    دانشجوی دکتری رواشناسی عمومی،دانشگاه شهیدبهشتی تهران

    شاپا
    2252-0031
    2476-647X
    URI
    http://jpe.atu.ac.ir/article_509.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210504

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب