| dc.contributor.author | نجاتی, وحید | fa_IR | 
| dc.contributor.author | آقایی ثابت, سارا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | مقصودلو, مهدیس | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:59:37Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:59:37Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:59:37Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:59:37Z |  | 
| dc.date.issued | 2014-06-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1393-04-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2015-01-28 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1393-11-08 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | نجاتی, وحید, آقایی ثابت, سارا, مقصودلو, مهدیس. (1393). مقایسه برتری طرفی مغز در کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی, 4(14), 1-18. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2252-0031 |  | 
| dc.identifier.issn | 2476-647X |  | 
| dc.identifier.uri | http://jpe.atu.ac.ir/article_509.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/210504 |  | 
| dc.description.abstract | <span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">برتری طرفی یکی از شاخصهای<br />تحول مغز طبیعی است و در آسیبهای تحولی مغز این شاخص تغیر میکند. هدف پژوهش حاضر<br /></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">بررسی الگوی جانبی شدن در کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری بود.</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" lang="FA"><br /></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">پژوهش</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-font-family: 'B Zar';" lang="AR-SA"><br /></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">حاضر</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL"> از<br />نوع علمی- مقایسهای بود. </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-CA; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">در این مطالعه 20 کودک مبتلا با<br /></span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">اختلالهای یادگیری</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-CA; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL"> از بین<br />کودکان مراجعهکننده به کلینیک</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-CA; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">درمان اختلالهای<br />یادگیری در شهر تهران انتخاب شدند</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-CA; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">و 20 کودک عادی از لحاظ سن و<br />هوشبهر با گروه آزمایش همتا شدند.</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-CA; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">همه<br />شرکتکنندگان با استفاده از آزمون شنود دو گوشی و آزمون ضربه زدن مورد ارزیابی<br />قرار گرفتند. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی وابسته و<br />همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. </span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">تحلیل نتایج نشان داد که در هر<br />دو گروه گوش راست نسبت به گوش چپ برتری دارد اما میزان این برتری در کودکان دارای<br />رشد عادی به طور معناداری بیشتر از گروه آزمایش بود.</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">نتایج هیچگونه<br />همبستگی بین عاملهای برتری دستی و طرفی شدن زبان نشان نداد</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-font-family: 'B Zar';">.</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-CA; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">بر اساس یافتههای پژوهش حاضر<br />نتیجهگیری میشود که در کودکان با اختلالهای یادگیری</span><span style="font-family: 'B Zar'; font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-CA; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">نارساییهایی<br />در جانبی شدن مغز وجود دارد. </span> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 211 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR | 
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | روانشناسی افراد استثنایی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Psychology of Exceptional Individuals | en_US | 
| dc.subject | اختلالهای یادگیری | fa_IR | 
| dc.subject | برتری طرفی | fa_IR | 
| dc.subject | کودکان | fa_IR | 
| dc.title | مقایسه برتری طرفی مغز در کودکان با و بدون اختلالهای یادگیری | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | . استادیار،گروهروانشناسیبالینی،دانشگاهشهیدبهشتیvhdnejati@yahoo.com | fa_IR | 
| dc.contributor.department | . دانشجویدکتریروانشناسیعمومی،دانشگاهالزهراتهرانsr-sabet@yahoo.com | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری رواشناسی عمومی،دانشگاه شهیدبهشتی تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 4 |  | 
| dc.citation.issue | 14 |  | 
| dc.citation.spage | 1 |  | 
| dc.citation.epage | 18 |  |