نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاصغرپور ماسوله, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorذوالفقاری, حسنfa_IR
dc.contributor.authorبزرگ بیگدلی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:53:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:53:05Z
dc.date.available1399-07-09T01:53:04Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:53:05Z
dc.date.issued2017-10-23en_US
dc.date.issued1396-08-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-08en_US
dc.date.submitted1396-09-17fa_IR
dc.identifier.citationاصغرپور ماسوله, مهرداد, ذوالفقاری, حسن, بزرگ بیگدلی, سعید, عباسی, زهرا. (1396). سنجش رغبت فارسی‌آموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 6(14), 101-116.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1409.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208214
dc.description.abstractبا توجه به اهمیت روزافزون نقش استفاده از ادبیات در آموزش زبان، به‌ویژه ادبیات فارسی که از غنای چشم‌گیری برخوردار است و هم‌چنین اهمیت رغبت زبان‌آموزان در تسهیل و تسریع یادگیری زبان خارجی، این پژوهش به سنجش رغبت فارسی‌آموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی پرداخته است. برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های این پژوهش، که از نوع زمینه‌یابی است، 100 نفر از زبان‌آموزان غیرایرانی دختر و پسر دارای سطح زبانی میانی به بالا که از شش مرکز آموزش کشور بر اساس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده بودند به پرسش‌نامه‌ی سنجش رغبت که ترجمه‌ی پرسش‌نامه‌ی سنجش رغبت زبان‌آموزان به ادبیات (النا اسپیروفسکا تئودوفسکا، 2016) بود، پاسخ دادند. پس از جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ها و به‌دست آوردن فراوانی هرکدام از گزینه‌های این پرسش‌نامه‌ی بیست گویه‌ای، پاسخ‌ها بر اساس آزمون خی‌دو مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت. سپس با توجه به سه پرسش پژوهش، یافته‌های پژوهش دسته‌بندی شدند. برخی از نتایج این پژوهش آن بود که زبان‌آموزان نسبت به استفاده از داستان کوتاه و رُمان و تا حدّی نمایش‌نامه در متن­های آموزش زبان فارسی به فارسی‌آموزان غیرایرانی رغبت زیادی داشتند اما نسبت به استفاده از شعر رغبت چندانی نداشتند، آنان مایل بودند بیشتر از متن­های ساده‌سازی شده‌ی ادبی استفاده نمایند، فارسی‌آموزان بیشترین مشکلات خود را در درک متن­های شعری، متن­های ادبی دارای زبان قدیمی، پیچیده و پر از آرایه، متن­های ادبی طولانی و نداشتن علاقه و عادت به خواندن چنین متن­هایی می‌دانستند. به‌کار بستن یافته‌های این پژوهش می‌تواند بر اثربخشی و جذابیت کتاب‌های آموزش زبان فارسی کمک نماید.fa_IR
dc.format.extent574
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.subjectرغبتfa_IR
dc.subjectادبیات فارسیfa_IR
dc.subjectفارسی‌آموزان غیرایرانیfa_IR
dc.titleسنجش رغبت فارسی‌آموزان غیرایرانی به ادبیات فارسیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار آموزش زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue14
dc.citation.spage101
dc.citation.epage116


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد