سنجش رغبت فارسیآموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی
(ندگان)پدیدآور
اصغرپور ماسوله, مهردادذوالفقاری, حسنبزرگ بیگدلی, سعیدعباسی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت روزافزون نقش استفاده از ادبیات در آموزش زبان، بهویژه ادبیات فارسی که از غنای چشمگیری برخوردار است و همچنین اهمیت رغبت زبانآموزان در تسهیل و تسریع یادگیری زبان خارجی، این پژوهش به سنجش رغبت فارسیآموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی پرداخته است. برای رسیدن به پاسخ پرسشهای این پژوهش، که از نوع زمینهیابی است، 100 نفر از زبانآموزان غیرایرانی دختر و پسر دارای سطح زبانی میانی به بالا که از شش مرکز آموزش کشور بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده بودند به پرسشنامهی سنجش رغبت که ترجمهی پرسشنامهی سنجش رغبت زبانآموزان به ادبیات (النا اسپیروفسکا تئودوفسکا، 2016) بود، پاسخ دادند. پس از جمعآوری پرسشنامهها و بهدست آوردن فراوانی هرکدام از گزینههای این پرسشنامهی بیست گویهای، پاسخها بر اساس آزمون خیدو مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت. سپس با توجه به سه پرسش پژوهش، یافتههای پژوهش دستهبندی شدند. برخی از نتایج این پژوهش آن بود که زبانآموزان نسبت به استفاده از داستان کوتاه و رُمان و تا حدّی نمایشنامه در متنهای آموزش زبان فارسی به فارسیآموزان غیرایرانی رغبت زیادی داشتند اما نسبت به استفاده از شعر رغبت چندانی نداشتند، آنان مایل بودند بیشتر از متنهای سادهسازی شدهی ادبی استفاده نمایند، فارسیآموزان بیشترین مشکلات خود را در درک متنهای شعری، متنهای ادبی دارای زبان قدیمی، پیچیده و پر از آرایه، متنهای ادبی طولانی و نداشتن علاقه و عادت به خواندن چنین متنهایی میدانستند. بهکار بستن یافتههای این پژوهش میتواند بر اثربخشی و جذابیت کتابهای آموزش زبان فارسی کمک نماید.
کلید واژگان
رغبتادبیات فارسی
فارسیآموزان غیرایرانی
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه تربیت مدرسدانشیار زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
استادیار آموزش زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2322-53942676-3354




