• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره دو- پیاپی 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره دو- پیاپی 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش رغبت فارسی‌آموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    اصغرپور ماسوله, مهردادذوالفقاری, حسنبزرگ بیگدلی, سعیدعباسی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    574.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به اهمیت روزافزون نقش استفاده از ادبیات در آموزش زبان، به‌ویژه ادبیات فارسی که از غنای چشم‌گیری برخوردار است و هم‌چنین اهمیت رغبت زبان‌آموزان در تسهیل و تسریع یادگیری زبان خارجی، این پژوهش به سنجش رغبت فارسی‌آموزان غیرایرانی به ادبیات فارسی پرداخته است. برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های این پژوهش، که از نوع زمینه‌یابی است، 100 نفر از زبان‌آموزان غیرایرانی دختر و پسر دارای سطح زبانی میانی به بالا که از شش مرکز آموزش کشور بر اساس نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده بودند به پرسش‌نامه‌ی سنجش رغبت که ترجمه‌ی پرسش‌نامه‌ی سنجش رغبت زبان‌آموزان به ادبیات (النا اسپیروفسکا تئودوفسکا، 2016) بود، پاسخ دادند. پس از جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ها و به‌دست آوردن فراوانی هرکدام از گزینه‌های این پرسش‌نامه‌ی بیست گویه‌ای، پاسخ‌ها بر اساس آزمون خی‌دو مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت. سپس با توجه به سه پرسش پژوهش، یافته‌های پژوهش دسته‌بندی شدند. برخی از نتایج این پژوهش آن بود که زبان‌آموزان نسبت به استفاده از داستان کوتاه و رُمان و تا حدّی نمایش‌نامه در متن­های آموزش زبان فارسی به فارسی‌آموزان غیرایرانی رغبت زیادی داشتند اما نسبت به استفاده از شعر رغبت چندانی نداشتند، آنان مایل بودند بیشتر از متن­های ساده‌سازی شده‌ی ادبی استفاده نمایند، فارسی‌آموزان بیشترین مشکلات خود را در درک متن­های شعری، متن­های ادبی دارای زبان قدیمی، پیچیده و پر از آرایه، متن­های ادبی طولانی و نداشتن علاقه و عادت به خواندن چنین متن­هایی می‌دانستند. به‌کار بستن یافته‌های این پژوهش می‌تواند بر اثربخشی و جذابیت کتاب‌های آموزش زبان فارسی کمک نماید.
    کلید واژگان
    رغبت
    ادبیات فارسی
    فارسی‌آموزان غیرایرانی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2017-10-23
    1396-08-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه تربیت مدرس
    دانشیار زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه تربیت مدرس
    دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
    استادیار آموزش زبان فارسی دانشگاه تربیت مدرس

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1409.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208214

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب