تأثیر به کارگیری راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی بر میزان موفقیت فارسیآموزان غیرایرانی در مهارت نوشتاری
(ندگان)پدیدآور
صدیقیفر, زهرهخالقیزاده, شرارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
راهبردها اقدامات آگاهانهای هستند که زبانآموزان برای بهبود زبانآموزی بهکار میبرند. درواقع در حوزهی آموزش زبان راهبردهای یادگیری به زبانآموز کمک میکنند تا بتواند اطلاعات را فراگرفته، آنها را ذخیرهسازی، سپس بازیابی کند و درنهایت مورد استفاده قرار دهد. ازاینرو، اطلاع زبانآموز و مدرس از اهمیت راهبردها در تسریع و اثربخشی فرایند یادگیری بسیار مؤثر است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی بر میزان موفقیت فارسیآموزان در مهارت نوشتن میپردازد. نمونهی آماری پژوهش، متشکل از 42  فارسیآموز عربیزبان زن و مرد بود که در بازهی سنی 18-20 سال قرار داشتند و در ترم پاییز 95 در دورهی پیشرفته مشغول یادگیری زبان فارسی بودند. ابزار پژوهش جهت سنجش میزان بهکارگیری راهبردها، پرسشنامهی راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) میباشد و برای تعیین رابطهی بهکارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی با میزان موفقیت فارسیآموزان در مهارت نوشتن، از نمرات آنان در درس نگارش استفاده شد. تحلیل فرضیهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرتوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفت و نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین بهکارگیری راهبرد فراشناختی و موفقیت در مهارت نگارش رابطهی معنیدار مثبتی وجود دارد. این در حالی است که طبق یافتههای پژوهش، بین بهکارگیری راهبردهای اجتماعی و عاطفی و موفقیت در مهارت نگارش رابطهی معنیدار مثبتی وجود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین سه نوع راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی، راهبردهای فراشناختی باعث موفقیت فارسیآموزان در درس نگارش شده است و هرچه میزان بهکارگیری راهبردهای فراشناختی افزایش بیابد، میزان موفقیت فارسیآموز در درس نگارش نیز افزایش مییابد. درنهایت پیشنهادهایی جهت آموزش راهبردها درکلاسهای آموزش زبان فارسی ارائه گردید.
کلید واژگان
راهبردهای فراشناختیراهبردهای اجتماعی
راهبردهای عاطفی
مهارت نوشتاری
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2017-10-231396-08-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)دانشجوی دکتری زبانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2322-53942676-3354




