• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره دو- پیاپی 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 6, شماره دو- پیاپی 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر به‏ کارگیری راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی بر میزان موفقیت فارسی‌آموزان غیرایرانی در مهارت نوشتاری

    (ندگان)پدیدآور
    صدیقی‌فر, زهرهخالقی‌زاده, شراره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    758.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    راهبردها اقدامات آگاهانه‌ای هستند که زبان‌آموزان برای بهبود زبان­آموزی به‌کار می­برند. درواقع در حوزه­ی آموزش زبان راهبردهای یادگیری به زبان­آموز کمک می­کنند تا بتواند اطلاعات را فراگرفته، آن‌ها را ذخیره­سازی، سپس بازیابی کند و درنهایت مورد استفاده قرار دهد. ازاین­رو، اطلاع زبان­آموز و مدرس از اهمیت راهبردها در تسریع و اثربخشی فرایند یادگیری بسیار مؤثر است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی بر میزان موفقیت فارسی‌آموزان در مهارت نوشتن می­پردازد. نمونه­ی­ آماری پژوهش، متشکل از 42  فارسی­آموز عربی­زبان زن و مرد بود که در بازه­ی سنی 18-20 سال قرار داشتند و در ترم پاییز 95 در دوره­ی پیشرفته مشغول یادگیری زبان فارسی بودند. ابزار پژوهش جهت سنجش میزان به‌کارگیری راهبردها، پرسش‌نامه­ی راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (1990) می­باشد و برای تعیین رابطه­ی به‌کارگیری راهبردهای یادگیری زبان فارسی با میزان موفقیت فارسی‌آموزان در مهارت نوشتن، از نمرات آنان در درس نگارش استفاده شد. تحلیل فرضیه­ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرتوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفت و نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین به‌کارگیری راهبرد فراشناختی و موفقیت در مهارت نگارش رابطه­ی معنی­دار مثبتی وجود دارد. این در حالی است که طبق یافته­های پژوهش، بین به‌کارگیری راهبرد­های اجتماعی و عاطفی و موفقیت در مهارت نگارش رابطه­ی معنی­دار مثبتی وجود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین سه نوع راهبردهای فراشناختی، اجتماعی و عاطفی، راهبردهای فراشناختی باعث موفقیت فارسی‌آموزان در درس نگارش شده است و هرچه میزان به‌کارگیری راهبردهای فراشناختی افزایش بیابد، میزان موفقیت فارسی­آموز در درس نگارش نیز افزایش می­یابد. درنهایت پیشنهادهایی جهت آموزش راهبردها درکلا­س­های آموزش زبان فارسی ارائه گردید.
    کلید واژگان
    راهبردهای فراشناختی
    راهبردهای اجتماعی
    راهبردهای عاطفی
    مهارت نوشتاری

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2017-10-23
    1396-08-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
    دانشجوی دکتری زبان‌شناسی- دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_1406.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208211

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب