• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 1, شماره دو -پیاپی 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 1, شماره دو -پیاپی 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی متون خوانداری مجموعه‌ی «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقش‏های هفت‏گانه‌ی زبان از دیدگاه هلیدی

    (ندگان)پدیدآور
    علی‌پور, محمّد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    265.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از اهداف اصلی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی­زبانان و متعاقباً، کتاب‏های موجود در این زمینه، کمک به زبان‏آموزان در برقراری ارتباط با دیگران، به‏ویژه فارسی­زبانان، در موقعیت­های شخصی و حرفه‌ای گوناگون در زندگی روزانه است. برای بررسی مسائل مربوط به ارتباط کلامی/زبانی، ناگزیر از توجه به نقش‏های مختلف زبان می‏باشیم. در همین راستا، پژوهش حاضر در پی آن است که میزان توجه به این نقش‏های زبانی را در کتاب‏های آموزش زبان فارسی بررسی نماید. پس از بررسی منابع آموزش زبان فارسی در ایران، مجموعه‌‏ای با نام «فارسی بیاموزیم» برای انجام این پژوهش، انتخاب گردید. از میان این مجموعه­ی 5 جلدی، متن‌های خوانداری جلدهای اول، دوم و سوم، به دلیل توجه‏شان به نقش­های زبانی و به‏کارگیری آن‏ها، برگزیده شدند. پس از جمع­آوری و تحلیل داده­ها، مشخص شد که در سه جلد مذکور، به نقش­های زبانی توجه ویژه­ای شده است و نقش­ها­ی موجود در این کتاب با شش نقش از نقش­های هفت‌گانه‌ای که هلیدی معرفی نموده، تطابق داشته­اند. همچنین، تعداد نقش‏های زبانی در هر جلد نسبت به جلد قبلی سیر صعودی داشته است. از بین این نقش­ها نیز «نقش تعاملی» بالاترین و «نقش تخیلی» کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده‏اند. بالا بودن میزان توجه به نقش تعاملی، گویای آن است که این سه جلد از مجموعه‌‏‏ی «فارسی بیاموزیم» توانایی آن را دارند که به‌عنوان یک ابزار ارتباطی عمل کرده و پاسخ‌گوی نیازهای ارتباطی فارسی‏‏آموزان باشند.
    کلید واژگان
    آموزش زبان فارسی
    رویکرد ارتباطی
    زبان‏شناسی نقش‌گرا
    نقش‏های هفت‌گانه‌ی زبان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_238.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208098

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب