| dc.contributor.author | علیپور, محمّد | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:52:44Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:52:44Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:52:44Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:52:44Z |  | 
| dc.date.issued | 2013-02-19 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2012-10-24 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1391-08-03 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | علیپور, محمّد. (1391). بررسی متون خوانداری مجموعهی «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقشهای هفتگانهی زبان از دیدگاه هلیدی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1(2), 163-179. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2322-5394 |  | 
| dc.identifier.issn | 2676-3354 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_238.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208098 |  | 
| dc.description.abstract | یکی از اهداف اصلی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان و متعاقباً، کتابهای موجود در این زمینه، کمک به زبانآموزان در برقراری ارتباط با دیگران، بهویژه فارسیزبانان، در موقعیتهای شخصی و حرفهای گوناگون در زندگی روزانه است. برای بررسی مسائل مربوط به ارتباط کلامی/زبانی، ناگزیر از توجه به نقشهای مختلف زبان میباشیم. در همین راستا، پژوهش حاضر در پی آن است که میزان توجه به این نقشهای زبانی را در کتابهای آموزش زبان فارسی بررسی نماید. پس از بررسی منابع آموزش زبان فارسی در ایران، مجموعهای با نام «فارسی بیاموزیم» برای انجام این پژوهش، انتخاب گردید. از میان این مجموعهی 5 جلدی، متنهای خوانداری جلدهای اول، دوم و سوم، به دلیل توجهشان به نقشهای زبانی و بهکارگیری آنها، برگزیده شدند. پس از جمعآوری و تحلیل دادهها، مشخص شد که در سه جلد مذکور، به نقشهای زبانی توجه ویژهای شده است و نقشهای موجود در این کتاب با شش نقش از نقشهای هفتگانهای که هلیدی معرفی نموده، تطابق داشتهاند. همچنین، تعداد نقشهای زبانی در هر جلد نسبت به جلد قبلی سیر صعودی داشته است. از بین این نقشها نیز «نقش تعاملی» بالاترین و «نقش تخیلی» کمترین میزان توجه را به خود اختصاص دادهاند. بالا بودن میزان توجه به نقش تعاملی، گویای آن است که این سه جلد از مجموعهی «فارسی بیاموزیم» توانایی آن را دارند که بهعنوان یک ابزار ارتباطی عمل کرده و پاسخگوی نیازهای ارتباطی فارسیآموزان باشند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 264 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) | fa_IR | 
| dc.publisher | Imam Khomeini International University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages | en_US | 
| dc.subject | آموزش زبان فارسی | fa_IR | 
| dc.subject | رویکرد ارتباطی | fa_IR | 
| dc.subject | زبانشناسی نقشگرا | fa_IR | 
| dc.subject | نقشهای هفتگانهی زبان | fa_IR | 
| dc.title | بررسی متون خوانداری مجموعهی «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقشهای هفتگانهی زبان از دیدگاه هلیدی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 1 |  | 
| dc.citation.issue | 2 |  | 
| dc.citation.spage | 163 |  | 
| dc.citation.epage | 179 |  |