نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی‌پور, محمّدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:52:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:52:44Z
dc.date.available1399-07-09T01:52:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:52:44Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2012-10-24en_US
dc.date.submitted1391-08-03fa_IR
dc.identifier.citationعلی‌پور, محمّد. (1391). بررسی متون خوانداری مجموعه‌ی «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقش‏های هفت‏گانه‌ی زبان از دیدگاه هلیدی. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 1(2), 163-179.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_238.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208098
dc.description.abstractیکی از اهداف اصلی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی­زبانان و متعاقباً، کتاب‏های موجود در این زمینه، کمک به زبان‏آموزان در برقراری ارتباط با دیگران، به‏ویژه فارسی­زبانان، در موقعیت­های شخصی و حرفه‌ای گوناگون در زندگی روزانه است. برای بررسی مسائل مربوط به ارتباط کلامی/زبانی، ناگزیر از توجه به نقش‏های مختلف زبان می‏باشیم. در همین راستا، پژوهش حاضر در پی آن است که میزان توجه به این نقش‏های زبانی را در کتاب‏های آموزش زبان فارسی بررسی نماید. پس از بررسی منابع آموزش زبان فارسی در ایران، مجموعه‌‏ای با نام «فارسی بیاموزیم» برای انجام این پژوهش، انتخاب گردید. از میان این مجموعه­ی 5 جلدی، متن‌های خوانداری جلدهای اول، دوم و سوم، به دلیل توجه‏شان به نقش­های زبانی و به‏کارگیری آن‏ها، برگزیده شدند. پس از جمع­آوری و تحلیل داده­ها، مشخص شد که در سه جلد مذکور، به نقش­های زبانی توجه ویژه­ای شده است و نقش­ها­ی موجود در این کتاب با شش نقش از نقش­های هفت‌گانه‌ای که هلیدی معرفی نموده، تطابق داشته­اند. همچنین، تعداد نقش‏های زبانی در هر جلد نسبت به جلد قبلی سیر صعودی داشته است. از بین این نقش­ها نیز «نقش تعاملی» بالاترین و «نقش تخیلی» کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده‏اند. بالا بودن میزان توجه به نقش تعاملی، گویای آن است که این سه جلد از مجموعه‌‏‏ی «فارسی بیاموزیم» توانایی آن را دارند که به‌عنوان یک ابزار ارتباطی عمل کرده و پاسخ‌گوی نیازهای ارتباطی فارسی‏‏آموزان باشند.fa_IR
dc.format.extent264
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.subjectآموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectرویکرد ارتباطیfa_IR
dc.subjectزبان‏شناسی نقش‌گراfa_IR
dc.subjectنقش‏های هفت‌گانه‌ی زبانfa_IR
dc.titleبررسی متون خوانداری مجموعه‌ی «فارسی بیاموزیم» بر اساس نقش‏های هفت‏گانه‌ی زبان از دیدگاه هلیدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue2
dc.citation.spage163
dc.citation.epage179


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد