نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدری, عبدالحسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:52:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:52:41Z
dc.date.available1399-07-09T01:52:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:52:41Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2020-04-04en_US
dc.date.submitted1399-01-16fa_IR
dc.identifier.citationحیدری, عبدالحسین. (1399). تحلیل محتوای کتاب‌‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی بر اساس پیوستار نوشتن. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان, 9(20), 87-113. doi: 10.30479/jtpsol.2020.13024.1479fa_IR
dc.identifier.issn2322-5394
dc.identifier.issn2676-3354
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2020.13024.1479
dc.identifier.urihttp://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_2159.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208083
dc.description.abstractپژوهش حاضر، تمرین‌‌‌های نوشتاری کتاب‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی را بررسی و تحلیل کرده است. ابزار اصلی این پژوهش، طبقه‌‌‌بندی پیشنهادی است که در چارچوب مطالعات نوشتن محققانی همچون ورقاس، 1989؛ دیکسون، 2001؛ هارتانتی، 2011؛ جوریا، 2015، هارتانتی، 2011، دیکسون، 2001، ورقاس، 1989 و ...، و در مطابقت با فعالیت‌‌‌‌های نوشتاری کتاب‌‌‌های نگارش فارسی طراحی شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. ابتدا تمرین‌‌‌های کتاب‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی مورد شمارش قرار گرفته است. سپس تمرین‌‌‌ها در سطوح و زیرمقوله‌‌های مختلف طبقه‌بندیِ پیشنهادی قرار داده شده‌‌‌‌‌‌اند و فراوانی آن‌ها مشخص گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم افزار اِس. پی. اِس. اِس 20، استفاده شده است. نتایج کدگذاری 386 تمرین نشان داد که حجم قابل ‌‌توجهی ازاین کتاب‌‌‌ها (% 70،46) به تمرین‌‌ها و فعالیت‌‌‌های نوشتاریِ نوشتن کنترل‌‌‌شده اختصاص یافته است که بر تقویت دانش زبانی و فعالیت‌‌‌‌های سطح پایین نوشتن تأکید دارد. بنابراین، رویکرد محصول‌‌‌نگر، رویکردی غالب در آموزش مهارت نوشتن کتاب‌‌‌های نگارش فارسی است. به نظر می‌‌‌رسد که نگاه متوازن به طراحی و تدوین تمرین‌‌‌های هر دو سطح پایه و بالای نوشتن در کتاب‌‌‌های درسی، باید از جانب برنامه‌‌ریزان و مؤلفان مورد توجه قرار گیرد. افزون ‌بر این، نتایج تحلیل آماریِ (آزمون خی دو و آزمون وی کرامر) داده‌‌ها نشان داد که بین تمرین‌‌‌های کتاب‌‌های نگارش سه پایه‌‌ی دوره‌‌ی دوم ابتدایی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>p) و با ارتقاء یافتن دانش‌‌‌‌آموزان به پایه­‌‌‌های‌‌ تحصیلی بالاتر و افزایش دانش زبانی و دانش حاصل از تجربه‌‌ی آن‌‌‌‌ها، سطح طراحی تمرین‌‌های نوشتن نیز بالاتر رفته است. یافته‌‌ها و نتایج این پژوهش می‌‌‌تواند در حوزه‌‌های مختلف نظام آموزش و پرورش، از جمله در حوزه‌‌ی طراحی و تدوین مواد آموزشی و حوزه‌‌ی تدریس مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent832
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)fa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Teaching Persian to Speakers of Other Languagesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2020.13024.1479
dc.subjectنوشتنfa_IR
dc.subjectفعالیت‌‌های نوشتاریfa_IR
dc.subjectکتاب‌‌‌های نگارش فارسیfa_IR
dc.subjectطبقه‌‌‌بندیِ پیشنهادیfa_IR
dc.titleتحلیل محتوای کتاب‌‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی بر اساس پیوستار نوشتنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentنویسنده ی مسئول، استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان اردبیلfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue20
dc.citation.spage87
dc.citation.epage113


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد