• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 9, شماره دو- پیاپی 20
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 9, شماره دو- پیاپی 20
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محتوای کتاب‌‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی بر اساس پیوستار نوشتن

    (ندگان)پدیدآور
    حیدری, عبدالحسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    832.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر، تمرین‌‌‌های نوشتاری کتاب‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی را بررسی و تحلیل کرده است. ابزار اصلی این پژوهش، طبقه‌‌‌بندی پیشنهادی است که در چارچوب مطالعات نوشتن محققانی همچون ورقاس، 1989؛ دیکسون، 2001؛ هارتانتی، 2011؛ جوریا، 2015، هارتانتی، 2011، دیکسون، 2001، ورقاس، 1989 و ...، و در مطابقت با فعالیت‌‌‌‌های نوشتاری کتاب‌‌‌های نگارش فارسی طراحی شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. ابتدا تمرین‌‌‌های کتاب‌‌های نگارش فارسی دوره‌‌‌ی دوم ابتدایی مورد شمارش قرار گرفته است. سپس تمرین‌‌‌ها در سطوح و زیرمقوله‌‌های مختلف طبقه‌بندیِ پیشنهادی قرار داده شده‌‌‌‌‌‌اند و فراوانی آن‌ها مشخص گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از نرم افزار اِس. پی. اِس. اِس 20، استفاده شده است. نتایج کدگذاری 386 تمرین نشان داد که حجم قابل ‌‌توجهی ازاین کتاب‌‌‌ها (% 70،46) به تمرین‌‌ها و فعالیت‌‌‌های نوشتاریِ نوشتن کنترل‌‌‌شده اختصاص یافته است که بر تقویت دانش زبانی و فعالیت‌‌‌‌های سطح پایین نوشتن تأکید دارد. بنابراین، رویکرد محصول‌‌‌نگر، رویکردی غالب در آموزش مهارت نوشتن کتاب‌‌‌های نگارش فارسی است. به نظر می‌‌‌رسد که نگاه متوازن به طراحی و تدوین تمرین‌‌‌های هر دو سطح پایه و بالای نوشتن در کتاب‌‌‌های درسی، باید از جانب برنامه‌‌ریزان و مؤلفان مورد توجه قرار گیرد. افزون ‌بر این، نتایج تحلیل آماریِ (آزمون خی دو و آزمون وی کرامر) داده‌‌ها نشان داد که بین تمرین‌‌‌های کتاب‌‌های نگارش سه پایه‌‌ی دوره‌‌ی دوم ابتدایی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>p) و با ارتقاء یافتن دانش‌‌‌‌آموزان به پایه­‌‌‌های‌‌ تحصیلی بالاتر و افزایش دانش زبانی و دانش حاصل از تجربه‌‌ی آن‌‌‌‌ها، سطح طراحی تمرین‌‌های نوشتن نیز بالاتر رفته است. یافته‌‌ها و نتایج این پژوهش می‌‌‌تواند در حوزه‌‌های مختلف نظام آموزش و پرورش، از جمله در حوزه‌‌ی طراحی و تدوین مواد آموزشی و حوزه‌‌ی تدریس مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    نوشتن
    فعالیت‌‌های نوشتاری
    کتاب‌‌‌های نگارش فارسی
    طبقه‌‌‌بندیِ پیشنهادی

    شماره نشریه
    20
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده ی مسئول، استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2020.13024.1479
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_2159.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208083

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب