دوره 9, شماره یک- پیاپی 19

 

ارسال های اخیر

  • سخن سردبیر 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    زبان مهمترین وبرجسته ترین ابزار ارتباط و شاخص ترین پشتوانه تفکر و اندیشه انسان و برترین دست مایه خلاقیت های ادبی و زیبایی شناختی است . از این میان ارزش شناخت ، فهم وآموزش زبان دوم در تعاملات و مناسبات علمی ،فکری ،فرهنگی ...

  • تحلیل نمود گفتمان پسااستعماری در کتاب های آموزش زبان فارسی انگلیسی زبانان 

    رئیسی مبارکه, نفیسه (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    پژوهش حاضر به تحلیل گفتمانی نظریه‌ی پسااستعمارگرایی در کتاب‌های آموزش زبان فارسی به انگلیسی‌زبانان می‌پردازد و براساس این نظریه به‌روش‌شناسی نحوه‌ی بازتولید قدرت اجتماعی و سیاسی در این متون تأکید‌دارد. این‌پژوهش به‌روش ...

  • بررسی تأثیر مؤلفه‌های آهنگین متون ادبی در آموزش زبان فارسی؛ مطالعه‏ موردی شاهنامة فردوسی 

    غضنفری مقدم, صالحه؛ یاحقی, محمدجعفر؛ پیش قدم, رضا؛ ابراهیمی, شیما (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    نگرش‌های نوین در آموزش زبان، رویکردهای تازه پدید آورده است. یکی از آن‌ها، توجه به کاربست ادبیات است. پژوهش‌هایی در به‌کارگیری ظرفیت‌های ادبی در آموزش زبان فارسی صورت گرفته که اغلب بر کارکرد انتقال فرهنگی، صحه می‌گذارند؛ ...

  • انتقال آوایی در گفتار فارسیِ فارسی‌آموزان چینی با تمرکز بر فضای واکه‌ای 

    زارع, سعیده؛ صفایی‌قلاتی, مهدی؛ یاراحمدزهی, ناهید (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    بروز لهجة خارجی در گفتار زبان‌آموزان نمودی از انتقال آوایی تلقی می‌شود. در گفتار فارسیِ زبان‌آموزان مندرین‌ز‌بان نیز لهجة خارجی مشهود است. مسئلة اول در پژوهش حاضر این است که «آیا بخشی از لهجة خارجی می‌تواند ناشی از خطا در ...

  • بررسی تصاویر درسنامه آموزش زبان فارسی بر اساس رویکرد نشانه‌شناسی اجتماعی 

    احمدی, حبیب؛ باباسالاری, زهرا؛ یزدانی, سعید؛ ربیع, علی (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    کرس و ون‌لیوون با استفاده از فرانقش‌های هلیدی (Halliday, 1996)، به تدوین یک چهارچوب تحلیلی جدید موسوم به «دستور طراحی بصری» برای تحلیل تصاویر همت گماردند که توسط دو اثر مهم، یعنی نشانه‌شناسی اجتماعی هاچ و کرس (Hodge & ...

  • اعتبارِ سازه‌ی معیارنمره‌دهیِ مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسی‌زبانان 

    رودمعجنی, محسن؛ قبول, احسان؛ قنسولی, بهزاد (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    سنجش زبان یکی از ارکان اساسی­ هر نظام­ آموزش زبان به شمار می­آید. بخش عمده­ای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهره­گیری از شیوه­های معتبر سنجش است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی اعتبارسازه­ایِ معیار نمره­دهیِ مهارت ...

  • بررسی تاثیرات تداخل واژه‌های عربی بر یادگیری فارسی‌آموزان عربی‌زبان 

    عیسی, هبه؛ گل پور, لیلی؛ ترکاشوند, فرشید (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    وام­گیری واژگانی، نشانه­ی پویایی یک زبان است و هیچ زبانی در دنیا نیست که از دیگر زبان­ها وام نگرفته باشد. زبان عربی نیز از این قاعده استثنا نیست. واژه‌های عربی در مسیر ورود به زبان فارسی دستخوش تحولات اساسی در حوزه­ی معنایی ...

  • بررسی عوامل مؤثر بر بهبود مهارت‌های نوشتاری دانش‏ آموزان از دیدگاه معلمان 

    قربانی, منصوره؛ جلالوندی, مهناز؛ دولت آبادی, حمید رضا (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    نگارش به عنوان یکی از پیچیده‏ترین فعالیت‏های شناختی محسوب می‏شود که روش تدریس و آموزش آن نیازمند توجه ویژه‏ای می‏باشد. عوامل متعدد روان‏شناختی، فرهنگی و جامعه‏شناختی بریادگیری یک زبان به طور عام و مهارت نگارش به طور خاص ...

  • بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتاب‌های ‌آزفا؛ بررسی موردی: مینا (۱) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (۱) 

    ولی پور, رویا؛ ولی پور, مونا (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    تصویرسازی برای کتاب‌های آموزش زبان، ذیل تصویرسازی اطلاع‌رسان می‌گنجد. در این پژوهش به بررسی تصویرسازی در دو کتاب آموزش زبان فارسی پرداخته‌ایم: ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1) و مینا (۱). بدین منظور، برای برآورد ارزش یادگیری ...

  • انتقال آوایی در گفتار فارسی آموزان چینی و عربی: مطالعه ‏ی موردی انفجاری‏ های بدنه‏ ای 

    صادقی, وحید (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)
    این پژوهش به بررسی شیوه­ی تولید انفجاری‌های بدنه‌ایِ فارسی در گفتار فارسی­آموزان چینی و عربی می­پردازد. انفجاری‌های بدنه‌ای در نظام آوایی زبان فارسی با زبان­های عربی و چینی تفاوت بنیادین دارد: انفجاری‌های بدنه‌ای فارسی ...