دوره 9, شماره یک- پیاپی 19
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
سخن سردبیر (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)زبان مهمترین وبرجسته ترین ابزار ارتباط و شاخص ترین پشتوانه تفکر و اندیشه انسان و برترین دست مایه خلاقیت های ادبی و زیبایی شناختی است . از این میان ارزش شناخت ، فهم وآموزش زبان دوم در تعاملات و مناسبات علمی ،فکری ،فرهنگی ...
 
- 
تحلیل نمود گفتمان پسااستعماری در کتاب های آموزش زبان فارسی انگلیسی زبانان (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)پژوهش حاضر به تحلیل گفتمانی نظریهی پسااستعمارگرایی در کتابهای آموزش زبان فارسی به انگلیسیزبانان میپردازد و براساس این نظریه بهروششناسی نحوهی بازتولید قدرت اجتماعی و سیاسی در این متون تأکیددارد. اینپژوهش بهروش ...
 
- 
بررسی تأثیر مؤلفههای آهنگین متون ادبی در آموزش زبان فارسی؛ مطالعه موردی شاهنامة فردوسی (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)نگرشهای نوین در آموزش زبان، رویکردهای تازه پدید آورده است. یکی از آنها، توجه به کاربست ادبیات است. پژوهشهایی در بهکارگیری ظرفیتهای ادبی در آموزش زبان فارسی صورت گرفته که اغلب بر کارکرد انتقال فرهنگی، صحه میگذارند؛ ...
 
- 
انتقال آوایی در گفتار فارسیِ فارسیآموزان چینی با تمرکز بر فضای واکهای (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)بروز لهجة خارجی در گفتار زبانآموزان نمودی از انتقال آوایی تلقی میشود. در گفتار فارسیِ زبانآموزان مندرینزبان نیز لهجة خارجی مشهود است. مسئلة اول در پژوهش حاضر این است که «آیا بخشی از لهجة خارجی میتواند ناشی از خطا در ...
 
- 
بررسی تصاویر درسنامه آموزش زبان فارسی بر اساس رویکرد نشانهشناسی اجتماعی (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)کرس و ونلیوون با استفاده از فرانقشهای هلیدی (Halliday, 1996)، به تدوین یک چهارچوب تحلیلی جدید موسوم به «دستور طراحی بصری» برای تحلیل تصاویر همت گماردند که توسط دو اثر مهم، یعنی نشانهشناسی اجتماعی هاچ و کرس (Hodge & ...
 
- 
اعتبارِ سازهی معیارنمرهدهیِ مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسیزبانان (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)سنجش زبان یکی از ارکان اساسی هر نظام آموزش زبان به شمار میآید. بخش عمدهای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهرهگیری از شیوههای معتبر سنجش است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی اعتبارسازهایِ معیار نمرهدهیِ مهارت ...
 
- 
بررسی تاثیرات تداخل واژههای عربی بر یادگیری فارسیآموزان عربیزبان (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)وامگیری واژگانی، نشانهی پویایی یک زبان است و هیچ زبانی در دنیا نیست که از دیگر زبانها وام نگرفته باشد. زبان عربی نیز از این قاعده استثنا نیست. واژههای عربی در مسیر ورود به زبان فارسی دستخوش تحولات اساسی در حوزهی معنایی ...
 
- 
بررسی عوامل مؤثر بر بهبود مهارتهای نوشتاری دانش آموزان از دیدگاه معلمان (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)نگارش به عنوان یکی از پیچیدهترین فعالیتهای شناختی محسوب میشود که روش تدریس و آموزش آن نیازمند توجه ویژهای میباشد. عوامل متعدد روانشناختی، فرهنگی و جامعهشناختی بریادگیری یک زبان به طور عام و مهارت نگارش به طور خاص ...
 
- 
بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتابهای آزفا؛ بررسی موردی: مینا (۱) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (۱) (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)تصویرسازی برای کتابهای آموزش زبان، ذیل تصویرسازی اطلاعرسان میگنجد. در این پژوهش به بررسی تصویرسازی در دو کتاب آموزش زبان فارسی پرداختهایم: ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1) و مینا (۱). بدین منظور، برای برآورد ارزش یادگیری ...
 
- 
انتقال آوایی در گفتار فارسی آموزان چینی و عربی: مطالعه ی موردی انفجاری های بدنه ای (دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University, 2020-03-20)این پژوهش به بررسی شیوهی تولید انفجاریهای بدنهایِ فارسی در گفتار فارسیآموزان چینی و عربی میپردازد. انفجاریهای بدنهای در نظام آوایی زبان فارسی با زبانهای عربی و چینی تفاوت بنیادین دارد: انفجاریهای بدنهای فارسی ...
 



