اعتبارِ سازهی معیارنمرهدهیِ مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسیزبانان
(ندگان)پدیدآور
رودمعجنی, محسنقبول, احسانقنسولی, بهزادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سنجش زبان یکی از ارکان اساسی هر نظام آموزش زبان به شمار میآید. بخش عمدهای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهرهگیری از شیوههای معتبر سنجش است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی اعتبارسازهایِ معیار نمرهدهیِ مهارت نوشتن در آزمون رسمی پایان دورهی مرکز زبان فارسی دانشگاه فردوسی پرداخته شود. به این منظور نتایج بهدست آمده از یکی از آزمونهای برگزار شده در این دانشگاه توسط مدلهای آماری راش و تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که سه سازهی کیفیت زبان، انسجام و ارتباط با موضوع برای سنجش مهارت نوشتن از میزان اعتبار بالایی برخوردار هستند. در این میان سازهی انسجام با 0.98 بیشترین میزان و دو سازهی دیگر هر کدام با 0.97 دومین میزان بار عاملی را داشتند. همچنین در معیار نمرهدهی این آزمون بسندگی از یک مقیاس شش درجهای برای نمرهدهی هر یک از سازهها استفاده شده است. مدل آماری راش نشان داد که هر یک از ارزیابها توانستهاند به شکل نسبتاً صحیحی از این مقیاس برای نمرهدهی استفاده کنند، زیرا ترتیب آستانهها مطابق ترتیب نمرات است و بهمریختگی ندارد. از سویی دیگر نقشهی آزموندهنده پرسش گویای این امر بود که این مقیاس نمرهدهی توانایی تمیز آزموندهندگان ضعیف، متوسط و قوی را از یکدیگر دارد و مؤلفهها و درجههای نمرهگذاری (0 تا 5) همهی گسترهی توانایی آزموندهندگان را دربرمیگیرند و با این مقیاس میتوان تمام داوطلبان با هر میزان توانایی نوشتن را اندازه گرفت. همچنین میزان پایایی نمرهدهنده در این آزمون 0.96 برآورد شد که رقم بسیار مناسبی محسوب میشود.
کلید واژگان
سنجش زباناعتبار سازهای
مهارت نوشتن
آزفا
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
نویسنده ی مسئول، دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهداستادیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد : گروه زبان و ادبیات انگلیسی
شاپا
2322-53942676-3354




