• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 9, شماره یک- پیاپی 19
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 9, شماره یک- پیاپی 19
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اعتبارِ سازه‌ی معیارنمره‌دهیِ مهارت نوشتن در آزمون جامع فارسی دانشگاه فردوسی برای غیرفارسی‌زبانان

    (ندگان)پدیدآور
    رودمعجنی, محسنقبول, احسانقنسولی, بهزاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    849.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سنجش زبان یکی از ارکان اساسی­ هر نظام­ آموزش زبان به شمار می­آید. بخش عمده­ای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهره­گیری از شیوه­های معتبر سنجش است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی اعتبارسازه­ایِ معیار نمره­دهیِ مهارت نوشتن در آزمون رسمی پایان دوره­ی مرکز زبان فارسی دانشگاه فردوسی پرداخته شود. به این منظور نتایج به­دست آمده از یکی از آزمون­های برگزار شده در این دانشگاه توسط مدل­های  آماری راش و تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که سه سازه­ی کیفیت زبان، انسجام و ارتباط با موضوع برای سنجش مهارت نوشتن از میزان اعتبار بالایی برخوردار هستند. در این میان سازه‌ی انسجام با 0.98 بیشترین میزان و دو سازه­ی دیگر هر کدام با 0.97 دومین میزان بار عاملی را داشتند. همچنین در معیار نمره­دهی این آزمون بسندگی از یک مقیاس شش درجه­ای برای نمره­دهی هر یک از سازه­ها استفاده شده است. مدل آماری راش نشان داد که هر یک از ارزیاب­ها توانسته­اند به شکل نسبتاً صحیحی از این مقیاس برای نمره­دهی استفاده کنند، زیرا ترتیب آستانه­ها مطابق ترتیب نمرات است و بهم­ریختگی ندارد. از سویی دیگر نقشه­ی آزمون­دهنده پرسش گویای این امر بود که این مقیاس نمره­دهی توانایی تمیز آزمون­دهندگان ضعیف، متوسط و قوی را از یکدیگر دارد و مؤلفه­ها و درجه­های نمره­گذاری (0 تا 5) همه­ی گستره‌ی توانایی آزمون‌دهندگان را دربرمی­گیرند و با این مقیاس می­توان تمام داوطلبان با هر میزان توانایی نوشتن را اندازه گرفت. همچنین میزان پایایی نمره­دهنده در این آزمون 0.96 برآورد شد که رقم بسیار مناسبی محسوب می‌شود.
    کلید واژگان
    سنجش زبان
    اعتبار سازه‌ای
    مهارت نوشتن
    آزفا

    شماره نشریه
    19
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده‏ ی مسئول، دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
    استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشگاه فردوسی مشهد : گروه زبان و ادبیات انگلیسی

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2020.11294.1451
    http://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_2032.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/208085

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب