بررسی کارآمدی تصویرسازی در تحقق اهداف آموزشی در کتابهای آزفا؛ بررسی موردی: مینا (۱) و ویراست دوم فارسی بیاموزیم (۱)
(ندگان)پدیدآور
ولی پور, رویاولی پور, مونانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تصویرسازی برای کتابهای آموزش زبان، ذیل تصویرسازی اطلاعرسان میگنجد. در این پژوهش به بررسی تصویرسازی در دو کتاب آموزش زبان فارسی پرداختهایم: ویراست دوم فارسی بیاموزیم (1) و مینا (۱). بدین منظور، برای برآورد ارزش یادگیری هر تصویر در چارچوب پیشنهادی کلارک و لیون (۲۰۱۱)، به صورت تصادفی مقدار مشابهی از محتوای آموزشی هر دو کتاب (حدود ۲۵ درصد از کل محتوا) را برگزیدیم و نقشهای ارتباطی، روانشناختی و دیگر مؤلفههای مؤثر در دستیابی به اهداف آموزشی را سنجیدیم. در کتاب مینا نقش ارتباطی بازنماینده و در کتاب فارسی بیاموزیم بازنمایندهی بافت پربسامدترین نقش ارتباطی است. تصویرسازی هر دو کتاب اشکلات متعددی از قبیل بازنمایی ضعیف اهداف درس، جزئیات نامرتبط، ابهام در تصویر، بازنمایندگی ضعیف بافت، مقایس کوچک تصاویر، عدم وضوح و... دارد که بعضی از آنها موجب اضافهبار شناختی میشوند و اساساً مانع نقشهای روانشناختی تصاویر برای رسیدن به اهداف درس هستند. بسامد این اشکالها در فارسی بیاموزیمکمتر است. در این کتاب، استفاده از شخصیتهای یکسان، استفاده از تصویرسازی دورنگ و تصویرسازی رنگی در یک قاب برای متمایز کردن هدف اصلی از هدف فرعی درس، تمایز گذاشتن میان واقعیت و خیال با همین تکنیک، استفاده از تصاویر مبهم در راستای شخصیسازی و...، روشهایی است خلاقانه در جهت بازنمایی بهتر محتوا. در این کتاب، سفیدخوانی، صفحهبندی و حجم و اندازهی تصاویر و مطالب متناسب با سطح نوآموز تنظیم شده است؛ این در حالی است که در کتاب مینا علاوه بر اشکالهای پیشین، پر شدن صفحه با مطالب و تصاویر متعدد موجب اضافهبار شناختی برای زبانآموز میشود.
کلید واژگان
تصویرسازیآموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
کتابهای چهارمهارتی
نقشهای ارتباطی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Imam Khomeini International University
سازمان پدید آورنده
نویسندهی مسئول، دانشآموختهی کارشناسیارشد هنرهای تجسمی (تصویرسازی)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم، تحقیقات، تهراناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2322-53942676-3354




