مرور دوره 6, شماره 22-21 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 10 از 10
- 
بازنگرى عرفان: خمینى و میراث حکمت عرفانى اسلام (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)اشاره سه مقالهاى که از پى هم مى آیند، دیدگاههاى سه نویسنده خارجى را درباره امامخمینى بازتاب مى دهند و بخشى از ویژه نامه عرفانى و حکمى امام را مى سازند. این مقالات از آن رو انتخاب شده اند که تحلیلهایى خاص را به دست مى ...
 
- 
عرفى شدن دین، فرد، جامعه (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)عرفى شدن مفهومى است «وابسته»، مقولهاى است «تبعى» (1) و پدیدهاى است «چندچهره» و «کثیرالابعاد». از آن حیث وابسته است که با فراهم آمدن بستر و شرایطى خاص و گردآمدن عواملى چند، به وقوع مىپیوندد و در این باب میان قائلان ...
 
- 
مبانى ارزشى نظام اقتصاد اسلامى (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)اخلاق و اقتصاد علم اقتصاد با این ادعا آغاز مىگردد که در یک جامعه بزرگ، دستورات اخلاقى نمىتواند تنظیمکننده رفتار اجتماعى افراد و ایجادکننده نظمى قابل پیشبینى باشد، حال آنکه با اصل قراردادن رفتار مبتنى بر نفع شخصى، ...
 
- 
مبانى اقتدار و زندگى سیاسى (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)پیچیدگى کنشهاى اجتماعى، بویژه آنگاه که ماهیتسیاسى مىیابند، غالبا مانع از درک و فهم درست رفتارها و روابط موجود در جامعه مىشود. این امر، در مواردى، پیامدهاى سیاسىاجتماعى شگرفى دارد; بهگونهاى که گاه مسیر سرنوشتیک جامعه ...
 
- 
مدعیات الهیات (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)الف) وجود خدا در اثر طنزآمیز دابلیو. اچ. مالوک، جمهورى نوین، که اولینبار در دهه هفتاد قرن نوزدهم، به هنگام اوج تعارض میان علم و دین منتشر شد، یکى از شخصیتها به نام دکتر جوت (1) معترف است که یک حریف ملحد در صورتى که خدا ...
 
- 
مشکل تحدید عقل و آزادى در نهضت روشنگرى (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)اشاره نوشتار پیش رو، ابتدا توسط مترجم محترم در اختیار جناب آقاى دکتر سعید زیبا کلام قرار گرفته است و ایشان نیز پس از مطالعه و ارائه برخى نظرات خویش در پایان مقاله، آن را جهت اظهارنظر به جناب آقاى ملکیان ارائه کردهاند. ...
 
- 
معرفت اخلاقى (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)درآمد انسان وقتى و تنها وقتى، معرفت اخلاقى دارد که آراء اخلاقى او صادق بوده و بهنحوى موجه پذیرفته شده باشند. اینکه آیا هرکسى در عمل، واجد معرفت اخلاقى است، در معرض شک و تردید جدى است; هم به دلیل اینکه آراء اخلاقى به ...
 
- 
معناى «خدا» (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)درآمد در این مقاله مىخواهم دعاوى زیر را بررسم: (1) «خدا» هیچ معنایى، به معناى «مدلول»، ندارد; نام خاصى، همانند نام خاص مورد نظر راسل[2]، است; یعنى اینکه، تنها، محکى دارد. به طور سادهتر، ما اصلا نمىتوانیم خدا ...
 
- 
نظریه «دین حد اکثر» (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)نظریه «دین حداکثر» کوششى است مؤمنانه براى توجیه تلقى ویژهاى از دین; تلقىاى که، به زعم نگارنده، قادر به رویارویى اصولى و منطقى با سؤالات اساسىاى است که دین در عصر حاضر با آن روبهروست. 1. انتظار درست و بجا از دین ...
 
- 
وحدت وجود آیت الله خمینى و ولایت فقیه به منزله خویشتنشناسى (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی), 1999-12-22)مدخل این مقاله نشان مىدهد که اندیشه آیتالله خمینى درباره ولایتفقیه بر مفهوم انسان کامل در حکمت عرفانى اسلامى متاخر و [نیز] بر آرمانگرایى در اندیشه سیاسى اسلامى مبتنى است. این نوشته جنبههاى عرفانى شخصیت آیتالله خمینى ...
 



