• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقد و نظر
    • دوره 6, شماره 22-21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقد و نظر
    • دوره 6, شماره 22-21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مشکل تحدید عقل و آزادى در نهضت روشنگرى

    (ندگان)پدیدآور
    اشمیت ترجمه فرهاد مشتاق, جیمز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    215.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تخصصی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اشاره نوشتار پیش رو، ابتدا توسط مترجم محترم در اختیار جناب آقاى دکتر سعید زیبا کلام قرار گرفته است و ایشان نیز پس از مطالعه و ارائه برخى نظرات خویش در پایان مقاله، آن را جهت اظهارنظر به جناب آقاى ملکیان ارائه کرده‏اند. نظرات دکتر زیباکلام در همین شماره و در پایان مقاله، تحت عنوان «ضمیمه‏» خواهد آمد و پاسخ جناب آقاى ملکیان به این نظرات، انشاءالله در شماره بعد نقدونظر به محضر خوانندگان ارجمند عرضه خواهد شد. مساله و زمینه آن. در مواجهه با ضرورت ارائه ویژگیهاى عمده نهضت روشنگرى تنها شمار اندکى از اهل علم توانسته‏اند از استناد به سرآغاز مقاله کانت‏به نام «پاسخ به سؤال: روشنگرى چیست؟»، که در سال 1784 نگاشته شده، پرهیز کنند: روشنگرى خروج انسان از صغارت خودساخته اوست. صغارت، ناتوانى انسان در استفاده از فهم خود بدون هدایت دیگرى است. صغارت اگر به جاى عدم فهم، از فقدان عزم و شجاعت استفاده از فهم خود بدون هدایت دیگرى ناشى شود، در آن صورت خودساخته است. بنابراین شعار روشنگرى این است: Sapere aude! «شجاعت استفاده از فهم خود را داشته باش!» مورخانى که در پى راهى مناسب براى دستیابى به روح عصر روشنگرى هستند، به این نوشته استناد کرده‏اند و فلاسفه‏اى که به احیاى پایبندى به آرمانهاى روشنگرى امید بسته‏اند به آن متوسل شده‏اند و منتقدان اجتماعى عصر حاضر که ظاهرا به اندکى مشروعیت تاریخى نیازمندند گاه‏گاه خود را زیر این عبا پنهان کرده‏اند. مقاله مذکور که از نظر سبک نگارش از کارهاى نسبتا پرشور کانت است، قربانى وفقیت‏خود شده است. این مقاله بیش از آن‏که مورد تحلیل قرار گیرد طرف اشاره بوده است; و هیچ بعید نیست که در حال پیوستن به آن دسته از متون بداقبالى باشد که به‏کرات مورد اشاره قرار مى‏گیرند، اما بندرت خوانده مى‏شوند. اما دست‏کم یک مورخ منکر این شده است که مقاله حتى ارزش خواندن داشته باشد. فرانکو ونتورى معتقد است که «تفسیرى فلسفى از نهضت روشنگرى آلمان‏» بر شناخت روشنگرى اروپا «از کانت تا کاسیرر و بعد از آن‏» غالب بوده است و در نتیجه ابعاد سیاسى نهضت روشنگرى از دید مورخان پنهان مانده است.

    شماره نشریه
    2221
    تاریخ نشر
    1999-12-22
    1378-10-01
    ناشر
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

    شاپا
    1062-8952
    2716-960X
    URI
    http://jpt.isca.ac.ir/article_21055.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204220

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب