• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقد و نظر
    • دوره 6, شماره 22-21
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نقد و نظر
    • دوره 6, شماره 22-21
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدعیات الهیات

    (ندگان)پدیدآور
    آیر ترجمه اعظم پویا, ای. جی.
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    159.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تخصصی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    الف) وجود خدا در اثر طنزآمیز دابلیو. اچ. مالوک، جمهورى نوین، که اولین‏بار در دهه هفتاد قرن نوزدهم، به هنگام اوج تعارض میان علم و دین منتشر شد، یکى از شخصیتها به نام دکتر جوت (1) معترف است که یک حریف ملحد در صورتى که خدا را تعریف کند، مى‏تواند وجود او را رد کند. «هر ملحدى مى‏تواند این کار را بکند.» اما این مطلب ایمان دکتر را برنمى‏آشوبد. او مى‏گوید: «زیرا در حال حاضر جهانیان هیچ تعریف کافى و وافى‏اى از خداوند ندارند; و به گمان من قبل از آن‏که بتوان چیزى را به‏نحوى قانع‏کننده رد کرد، باید قادر به تعریف آن بود.» (2) آرى این یک طنز است، اما سخنانى که به دهان جوت گذاشته مى‏شود نشان از نظرگاهى دارد که هنوز هم نامتعارف نیست. کسانى که سعى دارند باور خود را نسبت‏به وجود خدا با این سخن موجه سازند که این باور مبتنى بر ایمان است، گاهى به چیزى بیش از این معتقد نیستند که قضیه «خدا وجود دارد» قضیه‏اى است که بدون شواهد کافى، حق پذیرفتن آن را دارند. اما گاه نیز براى اطمینان از این‏که عبارت «خدا وجود دارد» قضیه‏اى صادق است، هرچند ندانند که مفاد این قضیه چیست، به سراغ ایمان مى‏روند; و این چیزى است که فراتر از فهم آدمى است. موضع اول هرچند به گمان من نابجاست، لکن قابل بحث است. اما موضع دوم صرفا فریبکارانه است. تا زمانى که ما قضیه‏اى قابل فهم پیش رو داریم، مجالى براى مداخله ایمان نیست. این مى‏تواند امرى تعبدى باشد که موجوداتى با عقول فوق انسانى، البته در صورتى که چنین موجوداتى وجود داشته باشند، قضایایى در ذهن دارند که ما از ادراک آنها عاجزیم. این مطلب فقط مستلزم این است که ما بتوانیم براى عبارت «موجوداتى با عقول فوق انسانى‏» معنایى قائل شویم. اما اگر به واقع، ما نتوانیم این قضایا را بفهمیم، یعنى اگر جملاتى که مدعى بیان این قضایا هستند براى ما هیچ معنایى نداشته باشند، در این صورت این واقعیت (البته اگر این یک واقعیت‏باشد) که آنها براى پاره‏اى از موجودات دیگر معنا دارند، چندان سودى ندارد; زیرا این معنا مى‏تواند هر چیزى باشد. گرچه حقیقت این است که قائلان به این موضع قطعا از عبارت «خدا وجود دارد» چیزى مى‏فهمند، یا [دست‏کم] گمان مى‏کنند که مى‏فهمند، اما تنها وقتى که گزارششان از آنچه فهمیده‏اند باور نکردنى به نظر مى‏رسد، به این مطلب تمسک مى‏کنند که گزارششان قاصر از اداى معناى واقعى آن عبارت است. اما کلمات هیچ معنایى غیر از معنایى که براى آنها قائل مى‏شویم، ندارند; و اگر یک قضیه را به امور نامفهوم نزدیک بدانیم، به اعتبار آن نیفزوده‏ایم.

    شماره نشریه
    2221
    تاریخ نشر
    1999-12-22
    1378-10-01
    ناشر
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

    شاپا
    1062-8952
    2716-960X
    URI
    http://jpt.isca.ac.ir/article_21064.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204229

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب