مرور دوره 14, شماره 29 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
بررسی مفهوم تشبیه و تنزیه از نگاه محیی الدین ابن عربی و تطبیق آن با فضای نگارگری ایران(قرن 9 و10 هجری)
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2018-03-21)مبانی نظری حاکم بر نگارگری ایرانی به واسطه اندیشه اسلامی و تسلیم شدن در برابر شریعت الهی، مشروط به تعبیر خاصی از سنت تصویری بر پایه تجلیات معنوی گردیده است. بدین علت نگارگر مسلمان در خلق نگاره هایش در نگرشی تنزیهی، هیچ گاه ...
-
تحلیل مضمون عاشقانه چند نگاره از رضا عباسی با تأکید بر اثر « بانوی خیال پرداز» بر مبنای آرای صدرالمتألهین
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2018-03-21)مضامین عاشقانه در نگارگری به اشعار عاشقانه و شاعرانه فارسی به قبل از مکتب اصفهان بر میگردد.آثاررضا عباسی از جمله مضامین عاشقانه و تغزلی، سبک جدیدی را در طراحی و نقاشی ایرانی ...
-
سبکشناسی تذهیبهای قرآنی در مکتب شیراز با تأکید بر مؤلفهی فرمهای تزیینی
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2018-03-21)هنر تذهیب یکی از مهمترین هنرهای اسلامی و قرآنآرایی به شمار میآید که طیف گستردهای از ذوق و استعداد هنرمندان مسلمان را به نمایش در میآورد. مذهبان مسلمان از صدر اسلام همواره با بهرهگیری از ذوق، خلاقیت و نوآوری سبکهای ...
-
فرمگرایی نگارههای نسخه ثواقبالمناقب شاهکار نگارگری مکتب بغداد قرن دهم هجری
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2018-03-21)ثواقب المناقب، شرح حال عارفان و صوفیان به خصوص مولانا جلالالدین محمد بلخی است که با کمی چاشنی، اغراق شدهاست. این اثر اولین بار توسط احمد بن محمد و بار دیگر توسط عبدالوهاب بن جلالالدین محمد همدانی در سال 947 هجری تلخیص ...
-
پیشینه مضامین، موضوعات و ساختار بصری خیالینگاریهای دورهی قاجار در هنر ایران (با تکیه بر منابع مکتوب)
(موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies, 2018-03-21)خیالینگاری اصطلاحی است برای توصیف نوعی نقاشی روایی رنگو روغن با مضامین مذهبی، حماسی، رزمی، بزمی و عامیانه که در دوره قاجار بر اساس هنر مردمی و دینی و با اثرپذیری از سنت نقاشی مرسوم آن زمان، رواج پیدا کرد. برخی از محققین ...



