تحلیل مضمون عاشقانه چند نگاره از رضا عباسی با تأکید بر اثر « بانوی خیال پرداز» بر مبنای آرای صدرالمتألهین
(ندگان)پدیدآور
ناظری, افسانهحسینی, مهدیرزمخواه, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مضامین عاشقانه در نگارگری به اشعار عاشقانه و شاعرانه فارسی به قبل از مکتب اصفهان بر میگردد.آثاررضا عباسی از جمله مضامین عاشقانه و تغزلی، سبک جدیدی را در طراحی و نقاشی ایرانی ابداع کرد.پیوند درونی اجزاء مختلف آثار تغزلی رضا با ترکیب بندی جدید و نه همچون آثار گذشته ولی با دوری از پرسپکتیو و سایه روشن و هماهنگ با فلسفة جدید صدرالمتألهین، فرهنگ و هنر روزگار عصر شاه عباس اول صفوی را به زیبایی تمام نشان میدهد. آثاررضا بامضامینمختلفعاشقانه،عرفانی،حماسیواجتماعیهستند؛ که از میان آثار او بهتحلیلچندنگارهازاینهنرمندبامضامینعاشقانهوتطبیقآنهاباآراءصدرالمتألهینپرداختهمیشود .رضانقشمایههاوموضوعاتشاخصعاشقانهوعرفانیدرجهانپیرامونراکهدرلایههایپنهانآثارشموجوداست، به طوررمزگونه نمایانمیسازد. عشق عفیف در آراء ملاصدرا، که در بعضی از آثار رضا، مطابقهای تصویری آن را میتوان یافت، از مشاهده شروع و به تمثیل و تمثل منتهی میشود که این خود سرآغاز دیگری است و در انتها به اتهاد عاشق و معشوق و یکی شدن با خداوند و وحدت وجود ختم میشود. هدفازپژوهشحاضردستیابیبهمبانیپنهانوآشکارعاشقانةنهفتهدرآثاررضاعباسی،هنرمنددربارشاهعباسوتطبیقومقایسة آنهابامؤلفههایفکریصدرالمتألهیندربابعشقاست. از این روی، ابتدا آراء صدرا در زمینه عشق بیان میشود و در ادامه چند نمونه از آثار رضا عباسی که از نظر مضمون، تغزلی هستند و به نظر میرسد با آراء صدرا در زمینه عشق هماهنگ هستند، مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. بدینترتیب،درتحقیقحاضرباروشجمعآوریاطلاعاتودادههابهصورتکتابخانهایازکتابهایموجودو اسناد تصویریموزههاو بررسی دادهها، بهشیوةتحلیلی،تطبیقی، یافتههایی که بهدست آمدمبین آن استکهاکثرآثار تغزلی رضاعباسیبامؤلفههایفکری ملاصدرادربابعشقارتباطدارند.
کلید واژگان
نقاشی مکتب اصفهانرضاعباسی
ملاصدرا
مضمون
عاشقانه
بانوی خیال پرداز
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه نقاشی دانشگاه هنر اصفهاناستاد دانشگاه هنر تهران
دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان
شاپا
1735-708X2676-7759




