پیشینه مضامین، موضوعات و ساختار بصری خیالینگاریهای دورهی قاجار در هنر ایران (با تکیه بر منابع مکتوب)
(ندگان)پدیدآور
خواجه احمد عطاری, علیرضاآذربایجانی, مسعودشعیری, حمیدرضاحکمت, زینبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خیالینگاری اصطلاحی است برای توصیف نوعی نقاشی روایی رنگو روغن با مضامین مذهبی، حماسی، رزمی، بزمی و عامیانه که در دوره قاجار بر اساس هنر مردمی و دینی و با اثرپذیری از سنت نقاشی مرسوم آن زمان، رواج پیدا کرد. برخی از محققین بر این باورند که این نوع نقاشی، همراه با حفظ تمامی ارزشهای هنر سنتی و مذهبی ایران و به ضرورت نیاز و خواست مردم شکل گرفته است. این نقاشیها سرشار از پیشینه موضوعی، مضمونی و ساختار بصری هستند که طی سالیان متمادی با وجود انجام پژوهشهای ارزشمند همچنان دارای جنبههای کشف نشده بسیاری هستند. پژوهش پیشرو به دنبال این باور، در پی پاسخ به چیستی مضامین، موضوعات و ساختار بصری خیالینگاریهای دوره قاجار و چگونگی شکلگیری آنها (به صورت یکباره در دوره قاجار و یا تدریجی و نشأت گرفته از هنر تصویری دورههای مختلف ایران) و اینکه چه پیشینهای در تصویر نگاری هنر ایران دارند؟ در این راستا پژوهش پیش رو بر آن است تا با دستیابی به شاخصههای مضامین، موضوعات و ساختاربصری خیالینگاریهای دوره قاجار و هنر تصویری ایران، به وجوه اشتراک آنها با خیالینگاریها در مضامین، موضوعات و ساختار بصری از دوره ایران باستان تا دوره قاجار و خیالی نگاریها، به منظور راهیابی و دستیابی به پیشینه خیالینگاریهای دوره قاجار مورد مطالعه قرار دهد. هدف از این پژوهش دستیابی به پیشینه مضامین، موضوعات و ساختار بصری خیالینگاریهای دورهی قاجار جهت انجام مطالعات علمی با رویکردهای مختلف است. روش تحقیق از نظر هدف جزء پژوهشهای بنیادی و نظری و از نظر ماهیت و روش، توصیفی تطبیقی است و در گردآوری مطالب از شیوهی کتابخانهای استفاده شده است و آثار خیالینگاری با شیوه تجزیه و تحلیل کیفی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. براساس این پژوهش میتوان گفت: نقاشی قهوهخانهای یا خیالینگاری، شیوهای خاص از هنر نقاشی و یکی از هـنرهای مـردمی و با سابقه در جامعهی ایرانی است که از دل سنتهای ایرانی سـر بـرآورده و وجوه اشتراک بسیاری در مضامین، موضوعات و ساختاربصری با هنر دورههای مختلف ایران از عیلام تا صفویه داشته و بسیار قدیمیتر از آن چیزی است که امروزه با عنوان نقاشی قهوهخانهای شناخته میشود، و از نظر خصوصیات فیگوراتیو، مضامین و موضوعات عامیانه و مصالح به کار گرفته شده، خاص دورهی قاجار بوده است.
کلید واژگان
نقاشی ایرانیهنر قاجار
خیالی نگاری(نقاشی قهوهخانهای)
مضامین
موضوعات
ساختاربصری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
استادیار ، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهاندانشیار، گروه روانشناسی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم
استاد تمام، دانشکده علوم انسانی، گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس تهران
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان
شاپا
1735-708X2676-7759




