سبکشناسی تذهیبهای قرآنی در مکتب شیراز با تأکید بر مؤلفهی فرمهای تزیینی
(ندگان)پدیدآور
زکریایی کرمانی, ایمانخوشبخت, زهراخواجه احمد عطاری, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنر تذهیب یکی از مهمترین هنرهای اسلامی و قرآنآرایی به شمار میآید که طیف گستردهای از ذوق و استعداد هنرمندان مسلمان را به نمایش در میآورد. مذهبان مسلمان از صدر اسلام همواره با بهرهگیری از ذوق، خلاقیت و نوآوری سبکهای مختلف هنر تذهیب را شکل دادند. در میان مراکز مهم کتابآرایی در سرزمینهای اسلامی، شیراز همواره به عنوان یکی از مکاتب مهم کتابآرایی شناخته میشود که درون خود و با گذر ایام سبکهای مختلفی را در تذهیب، تشعیر و خوشنویسی شکل داده است. در بین سبکهای مهم کتابآرایی مکتب شیراز میتوان به قرآنهای تزیین شده بین قرون ۸ تا ۱۳ هجری قمری اشاره کرد که سه سبک مهم در مکتب قرآنآرایی شیراز را شکل دادهاند. شناخت و مطالعهی سبکشناختی مبتنی بر مؤلفههای فرمی و دستیابی به ویژگیهای اصلی سبکهای مهم قرآنآرایی مکتب شیراز به عنوان مهمترین هدف این پژوهش مطرح میباشد لذا به منظور دستیابی به این هدف اصلی از میان قرآنهای این سه دوره یک قرآن عصر ایلخانی، یک قرآن عصر تیموری و دو قرآن مربوط به دورهی قاجار به صورت هدفمند انتخاب شده است. پژوهش حاضر به صورت توصیفی-تحلیلی و با رویکرد سبکشناسی صورتگرا انجام شده است. از جمله مهمترین نتایج این پژوهش میتوان به معرفی ساختار فرمی و ویژگیهای سبکی این سه دوره اشاره نمود که میتوان براساس ساختارهای فرمی این سه دوره را یگانه، پردیس و فرشینه نام نهاد. علت نامگذاری این سه دوره ویژگی فرمهای شاخص مورد استفاده در این سه عصر یا سه سبک است که این ادوار را از عصر پادشاهی و نیز نشانهگان عددی خارج ساخته و متناسب با ساختار فرمی نامگذاری شدهاند.
کلید واژگان
فرمسبکشناسی صورتگرا
مکتب قرآنآرایی شیراز
تذهیب قرآنی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده صنایع دستی-دانشگاه هنر اصفهاندانشآموخته کارشناسی ارشد صنایع دستی-دانشگاه هنر اصفهان
استادیار دانشکده صنایع دستی-دانشگاه هنر اصفهان
شاپا
1735-708X2676-7759




