بررسی خصوصیات روان سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدفلاحی, وحیدحبیبی, یاسرزردی, بهمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه همدلی و همدردی در  بین دانشآموزان بود. بدین منظور 350  نفر دانشآموز (130 پسر و 220 دختر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان پارسآباد به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه همدلی و همدردی پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار LISREL 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای مؤلفههای همدلی شناختی 84/0، همدلی عاطفی 81/0 و همدردی 78/0 و ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 82/0 به دست آمد. اعتبار بازآزمایی نیز در فاصله 2 هفته اجرا در دامنه 71/0 تا 78/0 به دست آمد. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است (056/0 =RMSEA). با توجه به نتایج به دست آمده، میتوان گفت که پرسشنامه همدلی و همدردی ابزاری مناسب برای سنجش همدلی و همدردی در دانش آموزان است.
کلید واژگان
همدلیهمدردی
تحلیل عاملی تاییدی
همسانی درونی
روان سنجی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




