مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانش آموزان با و بدون نشانه های وسواس
(ندگان)پدیدآور
کریمی یوسفی, سیده هایدهابوالقاسمی, عباسخشنودنیای چماچائی, بهنامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانشآموزان با و بدون نشانههای وسواس بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 تشکیل میدادند. در یک مطالعه مقطعی، 1200 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس دولتی شهرستان اردبیل انتخاب و پس از غربالگری به وسیله پرسشنامه وسواس فکری و عملی و مصاحبه بالینی، در دو گروه با (80 نفر) و بدون نشانههای وسواس (80 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرشت و منش استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزان دارای نشانههای وسواس در پشتکار، خود راهبری، خود فراروی و همکاری، از دانشآموزان بدون نشانههای وسواس میانگین نمرات کمتری داشتند. در صورتی که میانگین نمرات آسیبپرهیزی آنها نیز بیشتر  بود (001/0>P). همچنین بین میانگین نمرات نوجویی و پاداش وابستگی تفاوت معناداری بدست نیامد. این نتایج تلویحات مهمی در آسیبشناسی اختلال وسواسی-اجباری دارد. بر این اساس، متخصصان میتوانند از این نتایج برای پیشگیری و درمان اختلال وسواس استفاده کنند.
کلید واژگان
سرشتمنش
نشانگان وسواس
دانش آموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه گیلاناستاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




