نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی یوسفی, سیده هایدهfa_IR
dc.contributor.authorابوالقاسمی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorخشنودنیای چماچائی, بهنامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:05:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:05:48Z
dc.date.available1399-07-09T01:05:48Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:05:48Z
dc.date.issued2017-05-22en_US
dc.date.issued1396-03-01fa_IR
dc.date.submitted2017-06-18en_US
dc.date.submitted1396-03-28fa_IR
dc.identifier.citationکریمی یوسفی, سیده هایده, ابوالقاسمی, عباس, خشنودنیای چماچائی, بهنام. (1396). مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانش ‬آموزان با و بدون نشانه ‬های وسواس. روان شناسی مدرسه, 6(1), 99-114. doi: 10.22098/jsp.2017.540fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22098/jsp.2017.540
dc.identifier.urihttp://jsp.uma.ac.ir/article_540.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192029
dc.description.abstractهدف این مطالعه، مقایسه ابعاد سرشت و منش در دانشآموزان با و بدون نشانه‌های وسواس بود. روش پژوهش از نوع علی-مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1393 تشکیل میدادند. در یک مطالعه مقطعی، 1200 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین مدارس دولتی شهرستان اردبیل انتخاب و پس از غربالگری به وسیله پرسشنامه وسواس فکری و عملی و مصاحبه بالینی، در دو گروه با (80 نفر) و بدون نشانه‌های وسواس (80 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرشت و منش استفاده شد. نتایج نشان داد دانشآموزان دارای نشانههای وسواس در پشتکار، خود راهبری، خود فراروی و همکاری، از دانشآموزان بدون نشانههای وسواس میانگین نمرات کمتری داشتند. در صورتی که میانگین نمرات آسیب‌پرهیزی آن‏ها نیز بیشتر  بود (001/0>P). همچنین بین میانگین نمرات نوجویی و پاداش وابستگی تفاوت معناداری بدست نیامد. این نتایج تلویحات مهمی در آسیبشناسی اختلال وسواسی-اجباری دارد. بر این اساس، متخصصان می‌توانند از این نتایج برای پیشگیری و درمان اختلال وسواس استفاده کنند.fa_IR
dc.format.extent179
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.publisherUniversity of Mohaghegh Ardabilien_US
dc.relation.ispartofروان شناسی مدرسهfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of School Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22098/jsp.2017.540
dc.subjectسرشتfa_IR
dc.subjectمنشfa_IR
dc.subjectنشانگان وسواسfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.titleمقایسه ابعاد سرشت و منش در دانش ‬آموزان با و بدون نشانه ‬های وسواسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue1
dc.citation.spage99
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد