بررسی رابطهی منبع کنترل و عزت نفس با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانهای شهر اردکان
(ندگان)پدیدآور
برزگر بفروئی, فاضلصالح پور, مصطفیامام جمعه, سید محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، به منظور بررسی رابطه بین منبع کنترل و عزت نفس با خلاقیت در دانشآموزان، انجام شده است، بدین منظور، از میان کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهر اردکان (1992=N)، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای(با تخصیص متناسب)، 322 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از پرسشنامههای خلاقیت عابدی، عزت نفس کوپر اسمیت و منبع کنترل راتر، که دارای روایی و پایایی بالا می باشند، استفاده شده است. دادههای به دست آمده ازپرسشنامهها، با استفاده از روشهای آمار توصیفی مانند فراوانی و در صد، و نیز روشهای آمار استنباطی مانند آزمونهای همبستگی پیرسون و اسپیرمن و رگرسیون خطی چندگانه، تحلیل گردید. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که در سطح معنیداری 05/0، بین عزت نفس و خلاقیت دانشآموزان، رابطه معنیداری وجود دارد، ولی بین منبع کنترل بیرونی و خلاقیت دانشآموزان، رابطه معنیداری وجود ندارد. در مجموع یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که عزت نفس بالا در دانش آموزان منجر به افزایش خلاقیت می شود و همچنین دانش آموزان با منبع کنترل بیرونی خلاقیت کمتری دارند.
کلید واژگان
خلاقیتعزت نفس
منبع کنترل
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمانکارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی
استادیار روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی




