الگوی تعیین عوامل مؤثر بر ادراک چابکی در تدریس(مورد مطالعه؛ دانشآموزان دورة متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان)
(ندگان)پدیدآور
بلبلی, سمانهشفیع پور مطلق, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، الگوی تعیین عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری مورد مطالعة این پژوهش را همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادهاند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است و تعداد 382 نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس (95/0= α)، توانمندسازی روانشناختی (91/0= α) و ادراک چابکی در تدریس (93/0= α) بوده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام و مدل معادله ساختاری استفاده به عمل آمده است. بهطور کلی یافتههای پژوهش نشان داد، بین بهرهگیری از انعطافپذیری در تدریس، مهارتهای مدیریت زمان و بهرهگیری از مهارتهای خلاق در فراگیران با توسعه تدریس چابکی ادراک شده در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، توانمندسازی شناختی، رابطة بین بهرهگیری از مهارتهای مدیریت زمان و انعطافپذیری در تدریس و بهرهگیری از مهارتهای خلاقیت در تدریس فراگیران را با توسعة تدریس چابکی ادراک شده در سطح 05/0>P، میانجیگری میکند. نتایج نشان داد، الگوی مورد مطالعه در این پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است.
کلید واژگان
ادراک چابکی در تدریسانعطافپذیری در تدریس
مدیریت زمان در تدریس
خلاقیت در تدریس
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات، محلات، ایران.دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات، محلات، ایران.
شاپا
2676-32812676-5179
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
ارائه مدل علّی اثربخشی تدریس برخط بر اساس نگرش نسبت به تدریس برخط؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی تدریس برخط خدارحمی, سمیه؛ حافظی, حسین؛ فرج الهی, مهران؛ سرمدی, محمدرضا (دانشگاه فرهنگیان, 2024-03-20)هدف مطالعه حاضر ارائه مدل علّی اثربخشی تدریس برخط بر اساس نگرش نسبت به تدریس برخط؛ نقش واسطه ای خودکارآمدی تدریس برخط بود. طرح پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها از جمله مطالعات کمی و مبتنی بر رویکرد ...
 
- 
مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان غریبی, حسن؛ صلاحیان, افشین؛ مهدی عراقی, مریم؛ میرزایی, ساسان (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران, 2024-10-22)این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری اکتشافی با روش تدریس عملکردی بر علاقه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه یازدهم در درس روانشناسی انجام شد. پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه های ...
 
- 
کدام متد تدریس بهتر است ؟ مشارکتی یا سخنرانی مؤمنی دانایی, شهلا؛ زرشناس, لادن؛ عشاق, مرتضی؛ امید خدا, سیده مریم (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2011-04-01)مقدمه: در فرآیند آموزش و پرورش، آموزشهای ارائه شده به روش سخنرانی به سرعت فراموش میشود.از این رو، همگام با پیچیدهتر شدن رشته دندانپزشکی و معرفی تکنیکهای جدید لزوم استفاده از روشهای نوین آموزشی جهت یادگیری مادامالعمر ...
 




